Eenvoudig leven

Wat is er leuker dan eenvoudig leven?Is het te doen?

Ingewikkeld

Volgens mij was het mevrouw Schröder, de vrouw van Gerrit Rietveld, die ergens in een interview zegt dat het niet gemakkelijk is om eenvoudig te leven. In de Engelse ondertiteling bij dat filmpje dat in het Rietveldhuis wordt gedraaid aan het einde van een rondleiding -voor o.a. de vele Japanners die er destijds waren- las ik: it’s complicated to live an easy life.  Als ik zomaar een zelfhulpmethode bekijk (60 ways to make life simple again) krijgt ze op een komische manier gelijk. Zestig tips??Ik zou bang zijn dat ik van alles zou vergeten. Voor je het weet loop je de hele dag op een lijstje, in plaats van je mobiele telefoon, te kijken.

Meneer en mevrouw Rietveld wilden soberheid, niet geleefd worden en dat is inderdaad niet zo gemakkelijk. Ik weet niet of ik mezelf al een beetje ervaringsdeskundig mag noemen om jullie nu tips te gaan geven…Die trouwens niet van mezelf zijn, maar uit een boek komen dat “Anders” heet.

Simple life

Eenvoudig leven zou ermee kunnen beginnen dat je gaat consuminderen. Minder kopen= minder werken= minder spullen= minder zorgen. Of zoals Lao Tse het eenvoudiger zei: minder verlangen.

We hebben al zo veel. Zelfs meer dan we zelf weten. Vandaag had ik al bijna weer iets bruikbaars weggegooid maar net op tijd besefte ik dat ik het goed kon gebruiken. Al dat plastic dat gratis bij de groente meekomt…Inderdaad je hebt gelijk: ik kan naar een winkel gaan waar dat niet gebeurt, maar de waarheid is dat ik daar niet altijd aan toe kom, dat ik er niet altijd zin in heb om verder te fietsen of dat ik eenvoudigweg al iets gekocht heb waar teveel ballast omheen zit zonder het te beseffen.

Heroes or what?

(Dus dan val ik mezelf tegen en zit ik thuis met al die troep. En natuurlijk kun je dan naar Plastic Heroes (lelijk woord!) gaan maar dat is toch raar: dat je moeite moet doen om iets dat je toch al niet wilde ergens in zo’n PH te gooien terwijl het nog de vraag is of het wel zo succesvol is die plastic-scheiding.)

Gelukkig had ik het boek “Anders. Creatieve hergebruikideeën voor je interieur” van Henrietta Thompson niet alleen in huis maar ook nog gelezen. En daar stond een heel praktisch idee in waar ik meteen mee uit de voeten kon. Hergebruik van plastic bakjes (tomaten) in de badkamer, kijk maar naar de begeleidende foto van deze column.Voordat hij in een plastic bakje lag vond ik  mijn zeep regelmatig in de wasbak.

Ook het plastic bakje van de tahoe heeft een bestemming gekregen in mijn badkamer.Het was gemakkelijk terugzoeken voor jullie om het voorbeeld in het boek te vinden. Het stond in het praktische en uitgebreide register niet bij zeepbakje (dat was weer een andere uitvoering) maar wel bij plastic bakjes.

Ik ben blij met “Anders”. En ik zou het graag aan jullie uitlenen ware het niet dat ik het boek van de bibliotheek geleend heb, een echte recycler he?

Misschien komen er nog meer tips. Ook al “maak” je niet meteen iets, het maakt vrolijk te zien wat er op design/hergebruik gebied  is en het stimuleert je om creatiever met dingen om te gaan voor je ze afdankt.En vond je dit idee te simpel? of had je al een design zeepbakje? Dan zal ik proberen je een volgende keer enthousiaster te maken.

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Creativiteit, Humor

Een Reactie op “Eenvoudig leven

  1. Dat lijkt mij een interessant boek! Misschien ga ik het ook maar eens opzoeken in de bibliotheek.

    Like