Camino 11

Mijn camino-voorbereidingen waren niet indrukwekkend. Ik had wel wat op de website voor pelgrims gelezen maar eigenlijk wilde ik niet zo veel van te voren regelen. Pelgrims gingen vroeger toch ook zo op stap?

In Le Puy bedacht ik echter al dat de kopieën van de route die ik bij me had niet voldoende waren.

Op de eerste etappe kwam ik Dani en Tim (beiden Engels) tegen die een recent Frans boekje met kaarten hadden. Dat werkte toch beter. Tenminste voor mij. Zij konden echter het Frans toch niet zo goed volgen. Zo zei Dani dat ze fout waren gelopen omdat hij dacht dat er stond dat ze naar links moesten. Bij nader inzien bleek hier te staan ne pas à gauche wat dus juist niet naar links betekent. De kaart die erbij zat bood geen uitkomst. Onnozel vond hij het om op te schrijven wat je NIET moest doen. Hier kon ik het wel mee eens zijn.

Later die dag ontmoette ik Vanessa die maar liefst drie boeken meegenomen had met plattegronden en omschrijvingen van de route. Ik beken dat ik het heerlijk vond om regelmatig in die drie boeken te kijken totdat ze ook voor Vanessa te zwaar werden om te dragen. Ze stuurde er twee terug naar huis. Je hebt uiteindelijk maar een boek nodig. Of een kaart. Of iemand anders die zo’n kaart heeft.

Daarom is uiteindelijk mijn kaarten- voorbereidingstip:

Zorg dat je mensen ontmoet die niet hebben bezuinigd op hun bagage en goede kaarten bij zich hebben. Complimenteer ze vooral met hun uitstekende keuze!

Reacties staat uit voor Camino 11

Opgeslagen onder Camino de Santiago, Humor, Wandelen

Reacties zijn gesloten.