Camino 15

Op z’n tijd pauze houden is heel belangrijk. Een Afrikaans spreekwoord zegt: ‘Hebt u haast? Ga dan even zitten.’Toen ik nog aan het wandelen was op de camino, heb ik gelukkig weinig regenachtig weer gehad. Het is echter niet zo dat het altijd zonnig weer was. Maar ach, het doet niemand kwaad als ik er achteraf een zonnetje aan toevoeg. Pauzes verzin ik trouwens niet en heb ik wèl echt gehouden. In Figeac bijvoorbeeld.

Ik belandde in een uitstekende nieuwe gîte die gerund werd door Meneertje Praatgraag uit Ile de Réunion. Ook voor hem had ik alle tijd en hij had zo mogelijk nog meer tijd voor mij. Terwijl ik een hele aardige maaltijd in elkaar flanste op maar 1 elektrische kookplaat, bleef hij enthousiast doorkletsen over hoe lekker en gezond het is om te wokken.

Niets bracht mij van slag. Ik had immers pauze! Ik mocht bij hem internetten thuis en moest en zou zijn Nederlandse vrienden die langskwamen leren kennen. Als je allebei dezelfde nationaliteit hebt en je bent in het buitenland, dan valt er niets anders te doen dan vriendschap te sluiten. En zeker als je pauze houdt. Dan heb je de tijd. De hele dag leerde ik maar mensen kennen. De vrienden van Meneertje Praatgraag hadden weer vrienden. Ik kwam “vrienden” tegen bij de bakker, op het terras en op de markt.

Aan het einde van de dag raakte ik een beetje uitgeput van mijn pauze en besloot dat ik de volgende dag verder zou gaan. Je kunt overdrijven met teveel pauze.

Later die week zei een wandelaar tegen me: ‘Heb je een rustdag gehouden? Dat lijkt me zo saai. Dan spreek je amper iemand en je kent niemand in zo’n stadje. Zo’n dag zou me veel te lang lijken’.

Reacties staat uit voor Camino 15

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Camino de Santiago, Frankrijk, Humor

Reacties zijn gesloten.