Camino 19

Een vreemde plek

Tussen mijn vele foto’s van de Camino de Santiago vond ik deze. Je begrijpt al meteen dat San Bol, ergens voorbij Burgos (Noord-Spanje) een bijzondere overnachtingsplek is. En ze zijn er erg milieubewust.

Ik kan me herinneren dat we al een tijdje door een uitgestrekt landschap liepen met heel veel klaprozen. En daar stond aan de linkerkant van de weg een bordje, bedoeld om je te verleiden tot een overnachting. San Bol, met toilet, zwembad en sauna!D ie ziet er vast anders uit dan je verwacht. Zo verging het ons ook.

Alles ziet er anders uit in San Bol.We raakten een beetje de kluts kwijt. Binnen was de wand vol met psychedelische tekeningen en er stond eten klaar alsof wij onze komst telefonisch hadden aangekondigd.

Een Hongaarse en een Italiaanse jongen runden de plek maar we begrepen hen niet echt. Lag dat aan hun Spaans dat geen Spaans was? Of omdat ze er al te lang – een jaar? – zaten. De Italiaanse jongen las een moeilijk boek en mompelde dat de ‘De wind je hier gek maakte’. Hij voerde vage gesprekken met een oudere Spanjaard die op een krakkemikkige fiets reed. ‘Ik woon verderop’. Ik tuurde in de verte maar er was in geen velden of wegen een andere bewoonbare plek te zien.

Ondertussen was Iluminacion, een andere pelgrim aangekomen. Hij maakte het vreemde tafereel compleet door een paar uur uitgeteld op een bed te gaan liggen om vervolgens aan te kondigen dat hij naar het volgende dorp ging. ‘Ik voel me niet in orde dus ik loop door. Eerst ga ik nog even naar dat toilet’.

Het bijzondere toilet. Compleet met vastgemetselde tandenborstel en andere rare objecten. En als je zin had: er lag gereedschap bij om het toilet af te maken. Trouwens: je kon ècht doortrekken. Of zoals de Hongaarse jongen zei: ‘ We zijn van alle gemakken voorzien, mensen willen altijd zoveel luxe’.

Wij voerden die avond vreemde gesprekken bij een prachtige zonsondergang en hoorden de wind waar je gek van kon worden. San Bol. Soms denk ik dat het een vreemde droom was. Maar ja, ik heb de foto’s nog…

2 reacties

Opgeslagen onder Camino de Santiago, Spanje, Wandelen

2 Reacties op “Camino 19

  1. Anoniem

    De wc is er dus wel gekomen maar niet helemaal zoals je zou willen… Benieuwd hoe het er nu in 2011 uit ziet.

    Like

  2. Fer

    Nou jij bofte maar zeg, in 2003 wees hij met zijn duim naar achteren bij de toiletvraag. Achteren aangekomen alleen een gemaaid korenveld, wel met om de meter een wc. papiertje dat wapperde in die gek makende wind.
    Toen ik hem vroeg of ze geen wc konden maken mompelde hij iets van From dust to dust, Of hij hiermee recycling bedoelde ???????

    Like