Camino 20

Waar ga ik heen?

Soms hoef je niet ver voor een Camino de Santiago-gevoel. In Utrecht krijg je dat soms als je over de Oude Gracht loopt. Daar zie je Het Teken -dat ik inmiddels zo goed ken en mij een vertrouwd gevoel geeft- tegenwoordig ook op de grond opgeplakt, zelfs in mijn eigen straat! Ik liep rechtdoor.

Op de route naar Santiago zie je overal schelpen. Soms langs de weg, soms op de grond, of boven een poort, of op een paaltje. Je kunt het zo gek niet bedenken of er ligt, staat of hangt wel ergens een gezellig schelpje.

Sommige pelgrims hangen ook een schelp aan hun rugzak. Zo had Marie Claire er ook één in het begin. Na een week vroeg Vanessa: ‘hé waar is je schelp gebleven?’. ‘Ach’ zei Marie Claire, dat ding maakte zo’n takkeherrie als ik liep en iedereen weet toch wel dat ik naar Santiago ga.’

Inderdaad. In Frankrijk plaatsen ze immers regelmatig grote duidelijke palen met vele kilometers en als je daar met je rugzakje langs loopt dan is het wel duidelijk dat je geen ommetje maakt. Waar ben je aan begonnen?

In Spanje zijn ze enthousiastere route-fanaten dan in Frankrijk want in Spanje staan er om de haverklap tekens met schelpen. Maar eigenlijk meer nog Grote Gele Pijlen. Zo’n schelp is weer een hoop werk en de Spanjaarden hebben wel wat beters te doen. De pijlen, dat moet toegegeven worden, staan wel overal: op lantaarnpalen, op het asfalt en zelfs op containers. Die dan wel altijd op de juiste manier teruggezet moeten worden…

(Tip voor mocht je vervelende Pelgrim-achtervolgers hebben. Draai de containers eens om en je hebt meteen een dag voorsprong op hen. Hè, hoe kan ik dat nou bedenken: pelgrims houden toch allemaal van elkaar?)

Als je helemaal moe in een plaatsje aankomt, dan snappen Spanjaarden ook heel goed dat je géén zin hebt om naar de herberg te zoeken: die is dus voor het gemak aangegeven met een grote pijl.

Kijk dat mis ik nou weleens in het Dagelijks Leven off the Camino: gewoon een duidelijke Gele Pijl die mij vertelt welke kant ik op moet. Naar links, rechts of rechtdoor? Ik heb laatst maar weer gekozen voor rechtdoor. Maar ik heb al een tijd geen pijlen meer gezien…

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Camino de Santiago, Humor, Spanje

Een Reactie op “Camino 20

  1. Een mooie en toch ook wel ontroerende blog… Goed geschreven hoor!

    Like