Waarom liggen boeken op andere plekken dan je zou verwachten?

Het overkomt me steeds vaker. Zoek ik een boek in de boekhandel om het even in te kijken, een roman bijvoorbeeld en dan vind ik hem niet. En ik ben een goede zoeker! Ja, een nieuwe roman die een, zeg lichtelijk filosofische inslag heeft, die moet ik natuurlijk bij FILOSOFIE gaan zoeken. Hartstikke logisch. En die ene roman, dat is eigenlijk een REISVERHAAL. Kortom je mag lekker de hele boekhandel door.

Een voorbeeld. Nou raad eens waar het net verschenen boek van Peter Klashorst – Kunstkannibalen – ligt.
Blijkbaar krijgen boekhandels dwingend opgedrongen dat ze dat op KUNSTafdeling neerleggen. Maar volgens mij zou je het – als je dan toch lekker bezig bent – net zo goed bij de REISVERHALEN afdeling kunnen neerleggen. Of misschien wel bij LEVENSKUNST.

Denk je: ach dan vlucht ik naar de bibliotheek…. Mis. Hier heb je nog meer categorieën die het je lekker moeilijk maken. Is de roman:
Waargebeurd
Romantiek
Spannend

Zeg het maar… Of ligt het boek toch weer bij Levenskunst?
Jong geleerd
Om te zorgen dat je het snapt, dan heen en weer geloop, beginnen ze er al vroeg mee.
Neem een kinderboek als Negen open armen van Benny Lindelauf. In Utrecht staat dit boek, deel 1, helemaal beneden dus bij binnenkomst in de bibliotheek de trap af. Stel dat je het een mooi boek vindt, dan wil je nog een boek van Benny lezen. Hij heeft ook een deel 2 geschreven, de Hemel van Heivisj. Alleen moet je dat wel zoeken bij “De Vloer OP 12+”. Een vage afdeling waarbij alle boeken in bakken zitten, en niet op alfabetische volgorde liggen (daar word je alleen maar autistisch van) maar gewoon lekker door elkaar zodat je niet teveel vast blijft zitten aan je oorspronkelijke idee en zomaar op het idee komt om een HEEL ander boek mee te nemen.
O ja en die categorie de Vloer op, zit op de 3e verdieping, de trap op dus. Ja, je leest het goed, als je in Utrecht 12 bent geworden ga je opeens van de kelder naar de 3e verdieping, je maakt enorme stappen.

In Amersfoort heb je ook zo’n systeem, ze zijn wel consequent, dat moet ik hen nageven. Alleen is het daar net andersom: voor deel 1 moet je helemaal naar boven en voor deel 2 moet je naar de kelder. Laatst hoorde ik van een 13 jarig meisje dat ze pas sinds kort die kelderboeken had gevonden en dacht dat “de bibliotheek helemaal geen leuke boeken meer had voor haar”.

Een ding weet ik zeker: in de bibliotheek ligt het niet aan het personeel, die willen ook wel allemaal andere dingen, maar die worden voor hen uitgedacht. Zelf denken wat heb je daar nou aan?

Bibliotheek +++
Er wordt beslist dat het HEEL goed is dat er bibliotheken +++ komen. Weg uit de (binnen)stad. Hup naar Zandvoort aan de Eem in Amersfoort, het Kunstcentrum (to be) en in Utrecht, weg uit dat veel te mooie knusse, prachtige, centraal gelegen pand, naar een nieuw groot, multipulti gebouw aan het Smakkelaarsveld, vlakbij het station, lekker druk en via zigzag bewegingen bereikbaar voor kindertjes. Weg met al die duffe laagdrempelige filialen, allemaal linkse hobby’s(?) Een gebouw met status van een toparchitectenbureau dat luistert naar de naam RAPP RAPP (kosten: ruim 90 miljoen euro met woningen erbij hoor – ja dan heb je echt wat), en vast een geweldige indeling in hokjes en structuren, dan is het opeens een rechtse hobby. Of zoiets.
Kunstkannibalen!

Dingen zijn vaker niet zoals je ze zou verwachten. Beter dus om niet meer zoveel te verwachten.
Als ik straks geen boeken meer kan vinden:
dan schrijf ik er zelf wel één.

Reacties staat uit voor Waarom liggen boeken op andere plekken dan je zou verwachten?

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Reacties zijn gesloten.