Ga naar Diederik van Vleuten – Daar werd wat groots verricht

Het is niet omdat ik mijzelf zo belangrijk vind dat ik dit geschreven heb, maar ik vind wel dat ik in een belangrijke tijd geleefd heb. De grote veranderingen die zich in de wereld voltrokken tijdens mijn leven zijn als een waterval over mij en mijn generatie heen gekomen. Daarvan wil ik nog een laatste maal getuigen”

Daar begint Diederik van Vleuten zijn voorstelling mee: dit heeft zijn Oom Jan opgeschreven.
Kan ik het mooier en ontroerender zeggen dan het al gezegd is in één van de vele commentarenop de website van Diederik?
Nee.
Vrijdag zag en hoorde ik Diederik over zijn Oom Jan, over Nederlands-Indië, over onze vreemde geschiedenis daar, over Aukje, over liefde, over het leven. Vandaag, zondag, ben ik nog steeds ontroerd en mail ik aan mijn naasten om hen te vertellen

Ga!
Ga het zien!
Luister!

Ik ben geen meesterverteller zoals Diederik. Dat hoeft niet. Ik zie het als mijn taak om ervoor te zorgen dat de zaal uitverkocht is. Dat iedereen gaat luisteren en kijken. Dat verhalen weerklank vinden. Dat mensen de tijd nemen voor de zaken die er werkelijk toe doen.

Daar werd wat groots verricht….
Met dank aan Erik van Muiswinkel die ervoor zorgde dat Diederik solo ging.
Met dank aan de vader van Diederik van Vleuten die Diederik een familie-archief bezorgde.
Met dank aan Jan, die kaartjes kocht voor hemzelf en voor zijn vrouw die over deze voorstelling gelezen had maar die zelf niet kon omdat hij vergeten was dat hij op vakantie zou zijn (arme Jan)
Met dank aan mijn vriendin die mij meevroeg.

(foto uit het familie-archief van Diederik van Vleuten – Oom Jan en Aukje 1936) Foto © Archief van Vleuten
Meer informatie en speellijsten? Zie: Klik hier

Als ik Diederik mail om toestemming te vragen om de foto te gebruiken, krijg ik bijna per omgaande een reactie per mail waarin het volgende staat:

Beste Juffie

Wat netjes dat je dat vraagt in deze tijden. Ik geef je graag toestemming, zeker na het lezen van je zeer wervende tekst. Dank!
Misschien zou je willen vermelden Foto © Archief van Vleuten

groet!

Diederik

Toegevoegd op 16 februari 2012
Diederik van Vleuten bij Pauw en Witteman 15 februari 2012, vanaf minuut 15.


Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

En vandaag een artikel in de Volkskrant.
De dvd komt zaterdag uit voor iedereen die dit gemist heeft. Bestellen via de website van Diederik.

1 reactie

Opgeslagen onder Verhalen

Een Reactie op “Ga naar Diederik van Vleuten – Daar werd wat groots verricht

  1. Nicoline

    Helemaal mee eens, deze voorstelling is uniek!

    Like