Boekwinkels hebben het moeilijk

Net heb ik op nieuwswebsite gelezen dat boekwinkels, in ieder geval één in het bijzonder – die met die lastige naam en spelling Selexyz, het moeilijk hebben.

Veel reacties bij dit bericht want iedereen weet natuurlijk waarom dit zo is.
Dit komt door de opkomst van de e-reader, dit komt door bol.com, door amazon.com, door de te hoge prijs van de boeken, door te dure parkeerkosten in de buurt van de winkel, door marktplaats.

Er is tot nu toe nog niemand die een stukje schrijft over de bibliotheek.

Hip aanschafbeleid

Als ik een boek wil lezen dat een tijd(je) geleden (1 jaar bijvoorbeeld) is gepubliceerd dan moet ik niet in de boekwinkel zijn. De boekwinkel ligt vol met zegmaar “Sprinters”. Boeken die veel publiciteit hebben gehad en net uit zijn. Het soort boeken waar iedereen over praat in de Wereld Draait Door of boeken die in tijdschriften gepromoot zijn. Boeken van schrijvers die bijna elke dag met hun gezicht op de tv te zien zijn. Schrijvers die niet alleen schrijver zijn maar ook presentator, animator, deskundige en die ook nog weleens een tijdschrift hebben dat luistert naar hun Naam.

Linkse hobby
De boeken die ik lees komen meestal uit de bibliotheek. Die linkse hobby weet u wel. Als ik er dan toch ben, kijk ik weleens een glossy door. De meeste tijdschriften heb je verrassend snel uit. Eerst wat reclame, dan nog wat reclame, dan 1 artikeltje over een Heel goed boek, een interview met een bekende Nederlander en dan nog wat bijeengeraapte zaakjes. Ook ik blader graag.

Doe maar een boek
Maar voor het echte werk lees ik het liefste een boek.
Steeds vaker – ik geef het toe – een bibliotheekboek. In de bibliotheek vind je boeken die al wat ouder zijn en die hun waarde al hebben bewezen, die soms niet eens meer gedrukt worden en dus niet in de boekhandel te vinden zijn. Maar gelukkig wel in de bibliotheek. Nog wel. Want er wordt van alles gedaan om de bibliotheek de nek om te draaien.

In Utrecht zit de bibliotheek direct naast de boekwinkel Selexyz.
ps: je kunt trouwens ook tijdschriften lenen

ps: ik kom ook nog weleens in de boekwinkel, vooral om een boek te kopen om kado te geven…

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen

2 Reacties op “Boekwinkels hebben het moeilijk

  1. Ik heb wel graag boeken voor mezelf, leuk hebbedingetje zeg maar, maar toch heb ik mij voorgenomen om wat vaker naar de bibliotheek te gaan, vooral dan voor tijdschriften, cd’s en dvd’s.

    Like

  2. Ik lees alleen maar boeken van de bieb, behalve als ik een boek cadeau krijg. En een e-reader heb ik nog nooit in het echt gezien. 🙂

    Like