Namen bedenken

Moet je net als ik elke keer erg nadenken voordat je de naam intypt? Volgens mij ging het bij de verandering van de naam Selexyz al fout met de boekwinkel. Pas sinds gisteren weet ik dat de naam bedacht is door het bedrijf Globrands (zelf bedacht?). Het bedrijf dat ook senseo, Thalys en Menzis bedacht..

Selexyz- ik kijk nog even of ik het wel goed geschreven heb – zou naar selectie verwijzen en er zitten de letters x y z in en het moet de associatie ‘sexy’ hebben.

Sexy?

Nooit geweten maar misschien komt dat omdat ik net als veel mensen in Utrecht nog altijd het liefst Broese zeg. Dat klinkt tenminste alsof je het meteen weet te schrijven.

Dit is net zoiets als dat zogenaamd vrolijk origineel schrijven van gewone namen. Jan, Hans of Piet. Dat wordt namelijk Yann, Hanz, Pyt…. Ik verzin het niet hoor, zo creatief ben ik niet.
Je weet met zo’n naam meteen wat voor origineels je nog van je ouders kunt verwachten. Ze zullen je vast niet gewoon aan tafel roepen maar “aaen tavl.’

Leuk!

5 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

5 Reacties op “Namen bedenken

  1. Leuk stukje en dank je voor je betrokkenheid bij Selexyz, want ze hebben alle steun nodig. Dus ga er zaterdag ‘ns langs en koop een boek. Of doe jij dat bij Amazon of bol.com of sinds kort zelfs bij HEMA.nl? Juist door het gebruiken van de overkoepelende naam Selexyz, die overigens zeer goed ontvangen werd, wisten de BGN boekwinkels zich als groep te presenteren, snel te groeien en ook de online markt op te gaan. Helaas hebben zij het net als alle grote boekhandels moeilijk door de snelle verschuiving naar online. Ook Plantage is bijvoorbeeld met zo’n 10 % gekrompen. Borders, een van de grootste internationale boekketens, is in financiële problemen gekomen en de Engelse tak, waar ook Waterstone’s bij hoort, heeft surseance van betaling aangevraagd en men verwacht meer boekwinkelfaillisementen. Ook andere markten zoals reizen, dhz, huishoudelijke apparaten, elektronica, fietsen, mode en muziek staan onder grote druk. Inderdaad heeft Globrands voor BGN de internationale merknaam Selexyz ontwikkeld en zijn wij ook verantwoordelijk voor Senseo, Thalys, Menzis en vele andere bekende merknamen.
    Hartelijke groet, Michael Dijkstra Taurel, Globrands

    Like

    • Las ik niet onlangs dat in een stad in Amerika een Echte boekhandel, dus niet eentje online, goede zaken deed. Niet iedereen wil alles via internet – een boek vasthouden, inzien, doorbladeren, dat vervangt internet niet…
      Bij mij werkt de suggestie: koop eens een boek niet. Ik heb trouwens wel net een DVD besteld. Van Diederik van Vleuten, online… inderdaad maar wel nadat ik zijn voorstelling gezien heb.

      Like

  2. Dieneke

    Las net toevallig dat Daan en Emma de meest favoriete namen zijn van 2011,best leuk eigenlijk.

    Like

  3. Ja, die vreemde namen van tegenwoordig he 😉

    Like