De beste films van 2011 zijn soms de laatste films…

Trend?
Ik herinner me niet spontaan alle films van 2011. Leeftijdsgebonden of de Waan van de Dag? Of zou het zo zijn dat de films die tegen het einde van het jaar in de bioscopen draaien vaker als goede films worden gekozen? Nog een beetje geholpen door de Golden Globes en mogelijke Oscars en Bafta’s?

Volkskrant filmrecensenten
Vorig jaar viel het me op, dit jaar zie ik het weer bij de top 10 beste filmlijstjes 2011 van de VK recensenten.Drive (draait nog in de bioscoop, 3x genoemd), Tinker Tailor, Soldier, Spy (draait nog in de bioscoop, 3x genoemd). Trouwens wie begrijpt TTSS zonder het boek gelezen te hebben? Na de lange zit hoorden wij anderen in de zaal: ” Gaan we nog een biertje doen en leg jij mij dan deze film uit?”. Wel mooie beelden voegt iedereen er meteen aan toe als je vraagt of ze het begrepen hebben.

Nog een trend?
Het lijkt wel alsof de films steeds langer worden. Zijn regisseurs bang dat de film niet blijft hangen? Schrijven is schrappen (ik geef toe dat ik dat kunstje niet altijd onder de knie heb) maar hoe zit dat dan met filmen?

Tip
Ach, uiteindelijk komt je voor mooie beelden, toch?
Mag ik een tip geven? the Artist draait op dit moment… en werd 1x genoemd door Bor Beekman (denken de anderen dat the Artist pas in 2012 in een lijstje van beste films van 2011 terecht mag komen of hoe werkt dit?) En als je dit weet, dan weet je misschien of het bij andere recensenten zo werkt dat de films die aan het einde van het jaar in de bioscoop draaien meer kans hebben hoog te eindigen.

Terug naar The Artist: een hommage aan de zwijgende films van vroeger, een film met een Engelse titel van een Franse regisseur; de film speelt echter wel in Hollywood. Met hondje Uggie. Volgens de regisseur Michel Hazanavicius kan iedereen er zijn eigen verhaal bij denken, bij een zwijgende film. Het publiek neemt op die manier de verantwoordelijkheid.
Sommige mensen vatten dit anders op en vragen hun geld terug omdat de film een “zwijgende” film is zoals in een paar bioscopen in Engeland gebeurd is.

Reacties staat uit voor De beste films van 2011 zijn soms de laatste films…

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Film

Reacties zijn gesloten.