Nóz w wodzie – Knife in the water

Er komt een mailtje bij me binnen.Of ik wil klikken hier en hier om te laten merken dat ik geen last heb van Polen. Maar, zo dacht ik, het kan creatiever, een scheutje meer Pools.

Misschien willen jullie klikken om even te kijken en luisteren?

Dan laat ik jullie kennismaken met mijn tegenpolen.

Toevallig heb ik het namelijk net dit weekend druk gehad met Polen&piano. Mocht je helemaal into mind mapping zijn: zo gaat dat ongeveer bij mij…

Allereerst wil ik jullie meenemen naar de  film van Roman Polanski, zijn eerste  lange speelfilm: Knife in the water(Noz w wodzie is de oorspronkelijke titel; mes in het water) uit 1962, een klassieker. Het wordt niet voor niets een van zijn beste films genoemd. De film werd in 1964 genomineerd voor een oscar voor ‘Best Foreign Language Film’. (De Oscar ging toen naar Fellini’s 8 1/2) Zo werd er dus al gefilmd in 1962! Door Roman Polanski tenminste. Gedurende de hele film voel je spanning tussen de twee mannelijke hoofdrolspelers die constant om elkaar heen lijken te draaien. Roman Polanski zei ooit over films:

“Als ik een film zie, wil ik geschokt worden. Het zou obsceen zijn om de kijker niet van zijn stuk te brengen.”

In Knife in the water:  acteurs Leon Niemczyk, Jolanta Umecka en  Zygmunt Malanowicz)  1 locatie (Noord-Polen) en het speelt zich bijna allemaal af in een zeilboot.

Spanning in prachtige beelden zoals bijvoorbeeld van boven uit de mast gefilmd en niet te vergeten bijzondere muziek van alweer een Pool: Krzystof “Komeda” die filmmuziek maakte voor meer dan 60 films, o.a.  voor het bekende Rosemary’s baby. de muziek die in deze film gebruikt wordt voert de spanning op, je hebt het gevoel alsof je erbij zit en het einde van de film is verrassend.

Een klein stukje van de film

Reacties staat uit voor Nóz w wodzie – Knife in the water

Opgeslagen onder Film, Humor

Reacties zijn gesloten.