Fietsknooppunten in Belgie niet compleet

Niet dat het handig is

In het verleden heb ik heel wat gemopperd over die fietsknooppunten maar ik moet er nu aan geloven. Eerst nog even het mopperen, dat kan ik soms heel goed. Twee jaar geleden fietste ik door Belgie, zowel door Vlaanderen als door Wallonie. En zoals gebruikelijk probeerde ik mijn eigen route te plannen, die ging naar het zuiden. Ik kwam echter zelden bordjes tegen met plaatsnamen, afstanden in kilometers of andere handige aanwijzingen die maken dat je met een glimlach verder fietst in de wetenschap dat je goed bezig bent. Nee, ik zag geen plaatsnamen, ik zag nummers. Zonder logica en zonder kaart erbij. Ja, heel af en toe een kaartje met daarop nog meer nummers, zelden een plaatsnaam.

Waar zijn de plaatsnamen& kilometerbordjes

Bordjes wil ik! Waar ben ik? Moet ik links of rechts? De zeldzame keren dat ik mensen tegenkwam en aan hen kon vragen welke route naar bijvoorbeeld Turnhout ging,  kreeg ik als vreemd antwoord: “Wij gaan via 26 naar 18 en dan verder naar 55.” (Dit is maar een voorbeeld hoor, niet deze route gaan fietsen want je komt nergens uit).
“O”zei ik dan, en langs welke plaatsen komt u dan?”

“Dat weten we niet, we fietsen de nummers”.

Juist ja, nummers. Maar ik wil weten waar ik ben! En als er dan zoveel moeite is gedaan om knooppuntnummerbordjes neer te zetten, waarom dan niet ook even een bordje met een PLAATSNAAM? Dat dan weer niet!

Fietsknooppunten bij de buren

Omdat ik het plan weer heb opgevat om te gaan fietsen door Belgie, zoek ik naar meer informatie over fietsknooppunten in Belgie.

Helaas gaat de verdeling van Belgie ook op voor fietsknooppunten. Zo kan ik dus een prachtige website vinden met fietsknooppunten en mijn route uitzoeken. Echter als ik door Wallonie wil (en dat wil ik ook, ik wil tenslotte naar Frankrijk) dan zie ik een grote leegte. Geen nummertjes te zien.

Où la chèvre est attachée, il faut qu’elle broute

Maar eh, wat moet ik nou? Het is toch raar als iedereen maar op zo’n klein stukje blijft fietsen? We denken toch globaal. Europa en zo? Dat schiet toch niet op als ik alleen in Vlaanderen nummertjes kan volgen? Zo word ik het bos ingestuurd.

En begrijp me niet verkeerd, dit is handig als je een keer een route wilt fietsen: klik hier. Echter als je een verbinding zoekt en niet alleen maar een rondje wilt fietsen, dan wordt het lastiger.

L’heure est grave

We hebben één fietsroute nodig. Door heel Europa! Websitemakers, fietsenliefhebbers verenigt u! (en wel snel anders heb ik er niets meer aan voor de zomer van 2012)

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Frankrijk, Humor, Taal

Een Reactie op “Fietsknooppunten in Belgie niet compleet

  1. Renaat

    Een raak stukje. Ik had er nooit zo over nagedacht, maar nu ik het lees denk ik ook, zou het niet mooi zijn als op elk van die knooppuntenbordjes ook effectief de plaatsnaam zou staan? Het zou niet enkel functioneel nuttig kunnen zijn, voor het geval men de nummertjes even wil verlaten, maar ook een gewoon leuk zijn en een toeristische meerwaarde hebben. Want ik zal toch niet de enige zijn die kan genieten van die prachtige plaatsnamen, ik weet hoeveel Nederlanders er gecharmeerd zijn door de Vlaamse plaatsnamen, …

    Like