De zomerbruid – over detectives en thrillers

Laat ik maar met de deur in huis vallen. Suzanne Vermeer:  hebt u weleens een boek van haar gelezen omdat u vrouw bent en gek bent op vrouwelijke psychologische thriller schrijfsters? Suzanne Vermeer bestaat helemaal niet. Die naam is verzonnen omdat het beter verkoopt, een vrouw die een spannend boek schrijft.
Paul Goeken schreef onder het pseudoniem Suzanne Vermeer; schreef, niet schrijft omdat hij op 21 juni 2011 overleden is.

Ik hoor u denken: er is pas toch nog een boek uitgekomen onder de naam Suzanne Vermeer? Bon Bini Beach, een ‘heerlijke zomerthriller’. Persoonlijk houd ik meer van winterthrillers en kou en eenzame Skandinavische landschappen maar je zult  net een vakantie naar Kroatie hebben geboekt, dan wil je een zomers boek, toch?  Terug dus naar Bon Bini Beach. Als Suzanne Vermeer  overleden is, wie heeft dan dat boek geschreven? Dat is onbekend. Het is naar een idee van Paul Goeken…

Nederlandse vrouwen lezen veel spannende boeken, het liefst psychologische thrillers. Bij voorkeur dus van vrouwen die Suzanne heten, of Simone of Esther of misschien iets met een L: Lieneke of Loes. Zorg in ieder geval dat er een S/L zit in je naam en dat je lang blond haar hebt (goed nieuws, dit is te regelen).

Juist ja.

Joanne Rowling (van de Harry Potter boeken) schreef haar voornaam niet voluit , omdat jongens, zo was de verwachting, liever niet een boek zouden lezen dat door een vrouw geschreven is. Goede strategie.

Als je dan toch een voornaam hebt, doe dan maar een hele gewone, dat wekt vertrouwen: Karin, of als je een man bent David, of John of Andy , Jo, Stephen, Michael.  Ok, ok, ik geef toe dat ik geen groot onderzoek heb gedaan en zelf veel boeken heb gelezen van iemand die Henning heet. Ik heb in ieder geval niet zo’n groot onderzoek als er gedaan is naar thrillercovers, zie hiervoor: Vrij Nederland Detective en Thrillergids 2012– die allemaal op elkaar lijken:

– een silhouet dat in de verte verdwijnt

– een vrouw in het water (met veel blauw dus en een jurkje)

– en een oog, een vrouwenoog

Trouwens, de thriller van dit jaar is ” 13 uur” een boek geschreven door een man, dat dan weer wel: Deon Meyer

Heb je je boek al geschreven, en heb je al een naam en een titel? Denk eens aan Isa Peters of Isa van der Meer (ook mooi met een cover in het blauw).

Zelf zou ik natuurlijk een andere cover kiezen, je ziet hem hiernaast. Je mag me mailen als je hem wilt gebruiken, we spreken dan wel iets af over de auteursrechten.

Titelsuggestie: de zomerbruid. Hier kun je een volgend seizoen op voortborduren.

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Creativiteit, Humor, Inspiratie

Een Reactie op “De zomerbruid – over detectives en thrillers

  1. Ik heb weer iets bijgeleerd, zo weet je uiteindelijk nooit wie nu welk boek geschreven heeft he.

    Like