Rien à déclarer

Dit is de titel van een film uit 2010 van Dany Boon. Na het grote succes van Bienvenue Chez les Ch’tis uit 2008, een film over de vooroordelen van Noord-Fransen ten opzichte van Zuid-Fransen  en andersom was Rien à déclarer een film over vooroordelen en intolerantie maar dan tussen Belgen en Fransen. De film kwam in 2010 uit.

RaD is opgenomen in o.a. Hirson (Picardie) maar ook in Dinant, Chimay en Bruxelles. Over Chimay wil ik het hebben, ze zijn er trots op in Chimay. Op de Grand Place zie ik overal foto’s hangen van de sterren.

C’est au centre culturel de Chimay, le 22 janvier 2010, que s’est déroulée la première journée de casting du film. 2000 personnes étaient présentes pour tenter d’avoir une place de figurant, rémunérée 30 euros par jour13. Les figurants devaient venir avec des vêtements des années 1980 et 1990.

Op 22 januari 2010 was de 1e casting-dag van de film in het cultureel centrum van Chimay, Belgie. Tweeduizend mensen waren aanwezig en probeerden een rol te krijgen als figurant, voor 30 euro per dag. De figuranten moesten kleding uit de tachtiger en negentiger jaren dragen.

Als ik even later in Aux Armes de Chimay zit, zie ik alweer een heleboel foto’s hangen en vraag aan de eigenares of er ook in haar cafe gefilmd is. Nee, dat niet, maar ook zij is er trots op en praat erover alsof het gisteren gefilmd is.

Ik durf nog niet te bekennen dat ik de film nog steeds een keer moet gaan zien. Het herkennen van filmlocaties zal het vast nog interessanter maken. Wat een drukte zal het gegeven hebben op de Grand Place in Chimay waar het, als ik er ben, heel erg rustig is. Zelfs het Grand Cafe is gesloten en er staan heel veel lege stoeltjes op het terras.

Dany Boon en Benoit Poelvoorde zullen er altijd welkom zijn. Mais oui.

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Film, Frankrijk, Humor, Internet

Een Reactie op “Rien à déclarer

  1. Ik heb de film nog niet gezien maar wel al veel goede dingen over gehoord en gelezen dus ooit wil ik hem wel bekijken

    Like