Doe het meteen goed!

Milieubewust tuinieren

IMG_0875

_44406248_flowerdew_203Volgens Bob Flowerdew (hij schijnt echt zo te heten en ja, zo ziet hij er uit) bestaat elke taak bij het tuinieren, net als in het gewone leven, uit drie vragen:

Wat moet je doen? Planning!

Wanneer moet je het doen?

Wat moet je niet doen?

Ja, ik geef eerlijk toe dat ik me tot nu toe niet echt in tuinieren had verdiept. Maar niemand had me verteld dat er boeken zijn die lezen als een roman. Bob’s boek heet “Going Organic” (De Groene Tuinier)  Adviezen als: doe liever niets dan iets verkeerds! Of: ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed planten het doen zonder onze tussenkomst. Even verderop alweer een stukje over “neem niet te veel hooi op de vork”. Zijn boek staat er vol mee.

Niet weggooien die autobanden

Volgens een vriendin van me kun je aardappels in autobanden verbouwen dus dat moet ik nog uitzoeken en vooral onderzoeken op: wat kan er misgaan? Vooralsnog kan ik weinig verkeerd doen omdat ik niets doe. Ik heb de indruk dat Bob behoorlijk wat invloed heeft in gardening mad Britain en dus nu ook op mij, ik neem zijn woorden vrij letterlijk.

Goed voor het samenleven

Gardening is one of the few things holding British society together volgens Sir Roy Strong . Ik vraag me af wat de Nederlandse samenleving bij elkaar houdt en zo zou je opeens er een politiek issue van kunnen maken. Maandag zei een vriendin (die haar beroep heeft gemaakt van tuinieren) tegen me: ik gun iedereen een stuk tuin. Zou dat de oplossing zijn voor een nieuwe regering?

 Je moet je eigen tuin vinden

De eerste jaren op Robbeneiland waren deprimerend. De bewakers waren grof en beledigend. Het werk was slopend (… ) Daarom besloot Mandela , begin jaren zeventig, te midden van al deze problemen, een tuin aan te leggen.(…)

In zijn brieven aan Winnie en anderen begon Mandela over zijn tuin te schrijven. Hij beschreef hoe zijn planten en groenten zich ontwikkelden, alsof het zijn kinderen waren. Hij beschreef de seizoenen, de grond en zijn oogst. Sommige mensen dachten dat hij het metaforisch bedoelde, maar hij schreef gewoon over dat wat hem plezier gaf.

Uit: Mandela, over leven, liefde&leiderschap – Richard Stenge

Dit publiceerde ik eerder op mijn vorige weblog op 8 september 2010. Ik blijk me dus nog steeds met dezelfde zaken bezig te houden. Ook toen moest er trouwens een regering gevormd worden. Misschien gaat het tuinieren van me toch wat sneller…

Reacties staat uit voor Doe het meteen goed!

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Creativiteit, Duurzaamheid, Inspiratie, Natuur, Tuinieren

Reacties zijn gesloten.