I am sorry fot not dying

Leonard Cohen’s korte teksten voordat hij weer een liedje zingt, blijven in de lucht hangen. De tekst van een liedje van Annie Lennox schiet me te binnen:

“Dying is easy, it’s living that scares me to death.”

Onlangs zag ik bij de Boeddhistische Omroep  de documentaire van Cohen  over zijn zenmeester Roshi (Roshi betekent trouwens zenmeester dus in feite is dit dubbelop maar goed, laten we hem Roshi noemen).

Jarenlang leefde de Canadese zanger met die diepe stem een teruggetrokken bestaan op Mount Baldy in Amerika bij zijn Roshi. Zijn manager, zo luidt het verhaal, ging er met zijn geld vandoor en om te zorgen voor een pensioen,  heeft Leonard de microfoon in handen genomen en toert hij de wereld rond weer rond. Juichende recensies waren zijn deel.

In London sprak hij de fans toe en vertelde hen over Sasaki Roshi die inmiddels 105 jaar oud is en tegen Leonard had gezegd:” I am sorry for not dying”.

En zo voegde Leonard eraan toe: “ I feel a bit the same way”. Leonard vond zichzelf op 60jarige leeftijd “ just a kid with a crazy dream” en is inmiddels, hij vierde zeer onlangs zijn verjaardag,  78 jaar. Hij geeft me het gevoel van tijd. Er is nog een heleboel tijd, en jaren en wijsheid te gaan. In ieder geval hoop ik dit voor Leonard.

Kids met crazy dreams gaan nog niet dood. Sing another song man, ik heb net je “Book of Longing” van het magazijn van de fonotheek laten opvragen en afgestoft. Het magazijn, hoe durven ze! Ze konden trouwens eerst de CD niet vinden omdat de muziekbibliotheek verbouwd en dus helemaal veranderd is. Gelukkig klinken de liedjes als vanouds.

Illustratie van “the book of longing” op deze website

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor, Inspiratie

2 Reacties op “I am sorry fot not dying

  1. born with the gift of a golden voice 😉

    Like

  2. Ik heb de documentaire ook gezien. Prachtig vond ik hem. Gaf me veel stof tot nadenken. En zoals Leonard omging met Koshi vond ik heel mooi. Ik heb zijn laatste CD gekocht. Ook al zo mooi, alhoewel hij sterk ondersteund wordt door zijn achtergrondkoortje van mooie dames. Maar dat geeft helemaal niks. Het blijft een mooie man.

    Like