Ben je een funshopper of een runshopper?

Kom jij de bibliotheek binnen met een houding van ‘eens kijken wat er te vinden is‘ dan ben je een funshopper. Daar zijn ze dol op. Funshoppers zijn fun.

Als jij een bepaald boek zoekt, en precies weet wat je wilt hebben dan behoor je tot de kleine groep ‘runshoppers’ aldus Mark Deckers, interim-directeur van de bibliotheek in Hengelo.

Ik kende deze retailterm niet maar weet nu opeens waar ik de fun moet zoeken.

Fun of Run?

Jarenlang ging ik naar de bibliotheek zonder te weten of ik een run of een funshopper was. Opeens ben ik íets’. Of misschien ook wel niet. Zijn we in een marketinghokje te plaatsen? Wat nou als ik de bibliotheek binnenkom en iets zie waar ik door verleid word. Opeens schiet me dan een boek te binnen… Ik loop naar de computer om dat boek op te zoeken. Ben ik dan niet van runshopper funshopper geworden en weer terug naar runshopper?

Het gebeurt zelden dat ik het boek snel in de kast vind. Dat weten ze in de bibliotheek. Ik citeer van de blog van de interim-directeur”:

 Waarneming 3: runshoppers bestellen via internet

Gericht zoeken is één van de punten die minder sterk scoort in de bibliotheekformule. Een boek of dvd kan wel op drie of vier verschillende plaatsen staan. Gelukkig komt het merendeel van onze leden niet met een gerichte vraag. Wel zien we hierdoor een veranderend gedrag ontstaan. Gerichte zoekers – de runshoppers – zullen steeds vaker hun boek of dvd via internet bestellen en laten klaar zetten.

Deze waarneming kan ik alleen maar beamen:

Tegenwoordig ben ik zolang naar alles aan het zoeken (én de medewerkers met mij) dat er van iets anders meenemen niet veel meer komt. Inderdaad moet ik dan reserveren. Het duurt, ook als het boek AANWEZIG is in de bibliotheek, soms een aantal dagen voordat het ook daadwerkelijk gevonden wordt. In sommige gevallen is men nog steeds aan het zoeken.
Tja, dan moet je maar funshopper worden. Dan zoek je niet maar je vindt.

Reacties staat uit voor Ben je een funshopper of een runshopper?

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Reacties zijn gesloten.