Chipkaart toestanden

Tegen de tijd dat mijn NS-chipkaart goed werkt, zijn we vast al weer over op een nieuw systeem. Nederland is dol op veranderingen. Herstel: sommige mensen in Nederland zijn dol op veranderingen en technische snufjes. Niet wachten tot het goed getest is, welnee, waarom zou je. Meteen invoeren! De klant komt er wel uit, en die vindt het geweldig, vernieuwend, fijn.

Automatisch opwaarderen

Zelf ben ik bijna super enthousiast over het chippen. Ik chip mezelf van A naar B. Hartstikke handig toch, en bijna automatisch. Bijna. Voorheen, ik spreek nu over de periode voor augustus 2012 liet ik mijn saldo automatisch opwaarderen. Geweldige term trouwens, complimenten! Het klinkt positief;  alsof je voor niets reist. Was het maar zo met ons banksaldo, zo’n automatische opwaardering elke keer als je in de gevarenzone belandt. Ook iets voor de meeste Euro-landen maar dit terzijde

Nostalgie

Een keer in de vijf jaar ben je de pineut en moet je een nieuwe kaart. De NS is coulant en ik mag- vooruit dan maar- nog gebruik maken van de dalurenkaart, een begrip dat je al steeds vaker aan jongeren moet uitleggen. Daluren? Hebben we die dan in Nederland? De trein zit toch altijd vol? Waarom zou je korting krijgen als je in de daluren reist, dan zit je toch comfortabeler?

Nieuwe kaart

Minder comfortabel is dat je alles op je nieuwe kaart opnieuw moet instellen. Zelfs het automatisch opladen. Je krijgt netjes op je rekening het saldo van de oude kaart terug als er nog iets opstaat. En dan even je kaart selecteren bij ov-chipkaart.nl en hop het wordt allemaal weer automatisch opgewaardeerd.

Bijna.

Gegevens oude kaart

Bij mij staan om de één of andere reden het nummer van mijn oude kaart én dat van mijn nieuwe kaart in 1 hokje. Ik moet de juiste kaart selecteren om vervolgens automatisch opwaarderen aan te zetten. Echter de juiste kaart is niet te selecteren. Een unieke situatie: ik blijf eeuwig verbonden met mijn oude kaart. Mijn oude kaart wil geen afscheid nemen van mij ook al functioneert hij al lang niet meer en heb ik hem door midden gechipt geknipt.

Correspondentie met de NS

Een bloeiende correspondentie met de medewerkers van de OV-chipkaart administratie ontstond hierdoor. Zo heeft mijn vraag die een verzoek werd en vervolgens een dringend verzoek al verschillende nummers gekregen en wordt elke keer “geregistreerd”. Ik krijg te horen dat ik mijn nieuwe kaart als voorkeurskaart moet instellen, maar dat is nu net het probleem. Ach, ik denk dat ik maar weer eens een mailtje er tegenaan gooi.

Zelf doen

Wil je een inkijkje in de mogelijkheden, mail dan gerust een van de medewerkers. Zie hiervoor de website van de ovchipkaart. Ik kreeg de volgende suggesties nadat men begrepen had dat ik het echt niet zomaar kon veranderen:

  Controleert u het volgende:

– Controleer via ‘kaartbeheer’ onder ‘mijn kaarten beheren’ of uw tweede kaart al is toegevoegd.
– Kaart moet op uw eigen naam staan. ( alleen als u een kaarthouderaccount heeft)
– De adres gegevens moeten overeen komen met de aanvraag van uw eerste kaart.
– De kaart nog niet in onze database is bekend. (dit kan maximaal 3 dagen duren)
– U onder één klantnummer bij ons in het systeem staat. (dit is afhankelijk van hoe u de tweede kaart heeft aangevraagd)
– Een anonieme kaart kan niet worden toegevoegd.
– Er bestaat al een account voor deze kaart. (u krijgt de melding dat de gegevens niet overeen komen)

Mocht het nog niet gelukt zijn kunt u er voor kiezen om voor deze kaart een nieuw account aan te maken. Om uw persoonlijke gegevens te controleren willen wij u adviseren telefonisch contact met ons op te nemen.

Ik ga ervan uit dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,10 p.m.).

ps: Ja, ik weet het, ik kan ook naar het loket gaan. Dat heb ik ondertussen al een paar keer gedaan, echter elke keer moest ik zo lang wachten dat ik het weer opgegeven heb. En vervolgens vergeet ik weer dat ik dit probleem heb (ook fijn) en denk er weer aan als ik opeens in Amsterdam niet in kan checken omdat ik niet genoeg saldo op de kaart heb staan waardoor vriendin en ik een trein later moeten nemen. Vriendin had een papieren kaartje, misschien is dat een idee. Of een nieuw account aanmaken, zou dan alles opgelost zijn… 

Reacties staat uit voor Chipkaart toestanden

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Reacties zijn gesloten.