Herman Hesse – Siddharta

Het verhaal
Siddharta gaat over de spirituele reis van een jongen. Siddha (volbracht) artha(rijkdom) is de zoon van een brahmaan (de hoogste klasse) en gaat samen met zijn vriend Govinda op zoek naar verlichting. Belangrijk in het boek is dat het leven wordt gezien als vicieuze cirkel, alles keert terug naar het begin zoals een rivier altijd een begin, midden en einde heeft.

Invalshoek
Jaren geleden las ik het boek en was ik er van onder de indruk. Ook nu was ik weer onder de indruk. Ik zit in een andere fase in mijn leven en haal andere dingen uit het boek die uiteindelijk toch weer dezelfde dingen zijn. Om het niet vaag te houden geef ik een citaten uit het boek.

‘Voor mij geldt hetzelfde als voor jou, mijn vriend, ook ik heb geen omschreven doel. Ook ik ben maar onderweg. Ook ik ben een pelgrim.’

Waarheen zal mijn levensweg mij nog voeren? een krankzinnige weg is het , een kronkelpad, misschien ook wel een kringloop. Maar hoe het ook zij, volgen zal ik hem.’

‘Het is goed’ dacht hij, ‘om alles zelf te beproeven wat men moet weten.’

‘Geleidelijk bloeide en rijpte in Siddharta het inzicht, werd hem duidelijk wat eigenlijk wijsheid was, welk doel zijn langepelgrimstocht feitelijk had’

Een film, muziek
Er is een film gemaakt naar het boek, zelfs een westernmusical! Zachariah en in 2003 nog een Spaanstalige film. Verschillende artiesten zoals RalphMc Tell, Queen,Radiohead , Hot Water Music lieten zich inspireren door dit boek.

 

Dit bericht publiceerde ik eerder op een ander weblog, juni 2010

Reacties staat uit voor Herman Hesse – Siddharta

Opgeslagen onder boeddhisme, Inspiratie, Taal

Reacties zijn gesloten.