De kwetsbare en vertrapte medemens – Jopie Huisman

In het museum hangt een droevig zooitje afval. Het gekke is dat de mensen er blij uitkomen. Ik begrijp het zelf ook niet’ zei Jopie Huisman (1922-2000) over zijn eigen museum in Workum, Friesland.

1975_rood_hemd

Ik begrijp het wel want zijn kunst ontroert, raakt je. Hij schilderde de kwetsbare en vertrapte medemens zonder oordeel en zijn schilderijen roepen veel emoties op. Heb je ooit op deze manier naar ‘vodden’ gekeken? Hij geeft waarde aan dingen die door de meeste mensen amper bekeken worden. Door zijn schilderijen ga je anders kijken – denken. Kijk hoe hij de handen van zijn vader schilderde, of het koord van de schoenen, of de jas en het gezicht van Euze.
Het zijn immers niet alleen zijn schilderijen, het zijn ook de uitspraken die erboven staan (en die terug te vinden zijn in het boek ‘ Schilder van het mededogen’)

Img_4375‘Ik heb geen stem gehad in mijn geboorte en ik kan niet verhinderen dat ik straks ogenschijnlijk in het niets verdwijn. Daar tussenin gebeurt het. Dat brengt me in verwarring, daar ben ik door ontroerd.’
Mocht je in Friesland zijn, ga dan vooral kijken in het Jopie Huisman Museum in Workum.

Dit bericht verscheen op 20 juli 2009 op een ander weblog van mij

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Creativiteit, Inspiratie

Een Reactie op “De kwetsbare en vertrapte medemens – Jopie Huisman

  1. Ik ben er ook geweest, jaren geleden. Vond het prachtig wat hij maakte!

    Like