Hoe word je een Sarah Lund?

IMG_0033
Hoe word je een Sarah Lund? In 5 stappen de No 1 Detective van Denemarken

1. Think yourself into it.

Ga met je benen een beetje uit elkaar staan, staar in de verte en stel je voor dat er een pianomuziekje speelt dat zegt “Ja, ik ben nu aan het denken”. Als dit je lukt: heel goed. Maar je bent er nog lang niet.

De actrice Sofie Grabol die Sarah Lund speelt: Ik had er geen idee van dat er dan een pianomuziekje zou worden gespeeld. Op dit soort momenten in de serie dacht ik erover na wat er nog miste in mijn koelkast

2. De juiste kleding

Draag niets anders dan een vale spijkerbroek en een Sarah Lund trui die je misschien wel gekregen hebt van een verre enigszins excentrieke tante en een stel laarzen met een rits. Je geeft niet om andere kleding. Als je door een of ander toeval toch nog andere kleding zou hebben, stop die dan in dozen en stuur die naar Zweden met een verhuiswagen.

Wist je al dat:

Voor serie 3 hebben ze geprobeerd om Sarah Lund geen trui te geven maar na 2 afleveringen gaven ze het op en beseften dat ze de trui nodig had. Ze is ook te zien op hoge hakken tijdens de 1e aflevering maar Sofie kon er niet op rennen dus weer terug naar de stevige laarzen.

Sofie zegt: We kwamen er niet onderuit, we hadden de trui nodig.  Het was traumatisch, we hebben er tijden over gedaan voordat we besloten welke trui we zouden nemen.

3. Haar

Als je lang haar hebt, doe het bij elkaar in een staartje.  Als je geen lang haar hebt laat het dan groeien zodat je het bij elkaar kunt binden.

Sofie zegt: Ze doet haar haar naar achteren als ze zich beroepsmatig aan het voorbereiden is. Met los haar wordt ze te zacht.

4. Kauw voor je leven

Kauw eindeloos chewing gum. Misschien wil je dit proberen…

Sofie zegt: In het echte leven kauw ik nicotine kauwgom. Doe ik al sinds 12 jaar. Toen ze dat van mij afnamen dacht ik: kun je niet iets nieuws verzinnen? En toen ik stopte dacht ik: wacht eens even, nicotine kauwgom is net zo duur als sigaretten. Nu krijg ik het gratis. Hoera.

5. Hold that call

Iemand belt je. Verzeker je van alle feiten en verbreek dan de verbinding. Zeg nooit gedag.

Sofie zegt: wat hier zo grappig aan is, is dat ik er geen idee van had dat ik nooit gedag zei totdat het me verteld werd. Ik neem veel telefoontjes aan in The Killing 3 en soms zeg ik wel goodbye. Om eerlijk te zijn is het politiebureau erg “low-tech”. Sarah Lund kan niet eens een smsje sturen.

Wist je dat: Sofie echt regelmatig mensen belt- per ongeluk – als ze in een scene zit waar ze de telefoon moet gebruiken. “ik moet dan mijn teksten oefenen en dan hoor ik opeens een vreemde zeggen: “Hallo? Wie is dit? Waar heb je het over?’

Deze vrije vertaling is naar een tekst van Emma Kennedy die verschenen is in de Radio Times. Emmy Kennedy schreef een boek: The killing Handbook.

Het is de laatste serie, deze Killing 3. De actrice Sofie Grabol  zegt hierover: Afscheid nemen van Sarah Lund is als een scheiding. En alle scheidingen- zo weet ik – zijn een mix van opluchting en verdriet.

Wil jij juist helemaal geen afscheid nemen maar ga je toevallig binnenkort naar Kopenbergen? Of ga je er zelfs wonen? Klik dan hier

Reacties staat uit voor Hoe word je een Sarah Lund?

Opgeslagen onder Creativiteit, Humor, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.