Oorlog in de trein

“Leuk man, we gaan met tanks een dorp overvallen!”

Ik kijk verbaasd op en zie dat een jongen in militaire kleding iets verderop in de trein enthousiast zit te vertellen. “We gaan twee weken naar Duitsland want daar hebben ze dat allemaal mooi voor elkaar”. Ik hoor niet zijn hele verhaal want tegenover mij zit een vrouw met een hele grote telefoon te bellen:

‘Nee, je luistert helemaal niet. Je zei wel “doei!” Dat doe je toch niet? Nou ja! Ze haalt de telefoon van haar oor en kijkt op het scherm. Blijkbaar hoort ze de ander niet meer. ‘Hee, ben je daar nog?’ Even later verbreekt ze de verbinding en begint driftig een smsje te typen.

De militair is ondertussen zijn rooster voor het komende jaar aan het bekijken:

‘O, lekker, we zijn vanaf eind juli tm augustus vrij en daarna hebben we sopsop cursus en daarna is het geloof ik een goede tijd om naar Irak te gaan. 25 graden overdag en 5 graden ‘s nachts. Prima te doen. En die oefeningen zijn hetzelfde als wat we al eerder gedaan hebben. Eigenlijk zijn al die oefeningen allemaal hetzelfde. De combi-oefeningen zijn in juni’.

Het meisje tegenover me heeft inmiddels al weer gebeld: ‘hee, nou heb je mijn smsje ontvangen? Ja, waarom bel je dan niet terug? Je weet toch dat ik boos op je ben’. Ze begint nu heel hard en snel te praten. Even later verbreekt ze de verbinding weer en stuurt een mailtje. Het is wel een bijzondere oorlogsvoering zo per telefoon, sms en mail. Een soort combi oefening. Zij hoeft er in ieder geval niet voor naar Duitsland.

Ondertussen kijk ik uit het raam en zie hoe we Eethuis ‘De Generaal’ passeren.
Eerder verschenen op mijn oude weblog, op 23 november 2006, toen er nog geen whatsapp bestond.

Reacties staat uit voor Oorlog in de trein

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Reacties zijn gesloten.