Radioprogramma OVT van de VPRO

Ovt staat voor Onvoltooid Verleden TIjd en nee, ik ga het niet over taal hebben. Ik wil het met jullie hebben over het Radioprogramma van de VPRO. Een programma over de geschiedenis, de onvoltooid verleden tijd,met discussies, reportages en ooggetuigenverslagen. Iedere zondag van10.00 tot 12.00 uur op Radio 1.

Het programma is al mooi voordat het begint. Omdat het met die geweldige tune begint waarvan ik tot voor kort nooit van wist wie het was, of wat het was. Ik blijk niet de enige te zijn die deze muziek zo mooi vindt want op het internet lees ik over een speurtocht.

Eerst de muziek, dan weet je tenminste waar ik het over heb. klik hier voor een fragment. Elke keer krijg ik er weer kippenvel van, je kent het vast wel, het aangename soort kippenvel. De muziek voert je mee naar het verleden, neemt nog eens alle facetten door. Je kunt zelf kiezen welk instrument je het meest wilt volgen.

Veel luisteraars bleken het zich af te vragen en men begon te speuren. Het werd een interessante zoektocht en volgens mij zou de VPRO een programma moeten maken over deze muziek. Of is dat al gebeurd? Nee? Dan!

Wout van Tongeren vond de naam van de muzikanten maar toch blijft er nog steeds wat mysterie hangen. In ieder geval gaat het om Tverbul of Tverboul.Tverbul is de naam van een muziektheatervoorstelling (en een film van dezelfde makers) gemaakt door een groep acteurs en muzikanten onderleiding van Yevgeny Arshansky en Alexej Paperny.Na wat doorklikken kom ik op het engelstalige gedeelte van de groep ” Paperny”, alleen als ik wil bestellen blijk ik weer doorgeleid naar een Russische website en daar begrijp ik weinig van.

Is de muziek van Tverbul of van Paperny in Nederland te koop? Voor mij nog een vraag.

Dit bericht publiceerde ik eerder op een oud weblog.

Reacties staat uit voor Radioprogramma OVT van de VPRO

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.