Je wordt er gestoord van!

Vanaf zaterdag zit ik opeens zonder internetverbinding.
Dat begrijp ik niet.
Ik bel mijn zus voor het nummer van de KPN om een storing aan te melden (dat kan ik immers niet meer op internet zoeken. Tip: sla het op in je mobiele telefoon, mijn vaste telefoon doet het namelijk ook niet meer) Zij meldt mij dat er maar liefst 2 storingen zijn. Oh nee. Eentje is aan de gang, in Amsterdam en de andere in mijn regio, gepland voor… 4 maart. Maar dat is het toch nog niet? (inmiddels wel maar ik heb lekker al geen verbinding meer dus een storing meer of minder, ach…)
Ik begreep het niet.

Ik bel de KPN met mijn mobiele telefoon. Op zo’n moment hoeft niemand mij het nut van een mobiele telefoon uit te leggen. Dat snap ik dan zelfs.
Ze vragen of ik even DIT kan doen, en DAT bekijken. Lichtjes van het modem die aan en uit flikkerden bekijken. Het typenummer, wat er op het scherm te zien was. Vriend doet braaf wat gevraagd wordt, geeft commentaar en kijkt eindeloos naar de lampjes. Hij voelt zich totaal onterecht schuldig omdat hij even daarvoor vanwege werkzaamheden een stop eruit had gehaald.
Het juiste lampje blijft nog steeds niet branden.
Wij snappen al dat het goed mis is. Zij snapten het niet meer aan de andere kant.

“Ik ga een ticket aanmaken” riep de mevrouw van de KPN toen opeens.
Wat leuk dachten wij. Doe maar 2 tickets. Naar de zon of zo.

Zij maakt een ticket aan, zonder bestemming, en verzekert mij ervan dat er een monteur zal bellen. “Niet dit weekend denk ik, tenminste ik kan geen uitsluitsel geven maar ik heb een ticket aangemaakt.” Dat ticket is erg belangrijk zo begrijp ik en de mevrouw is er zo aan gewend dat ze niet doorheeft dat ze in vakjargon spreekt. Mijn telefoonnummer wordt genoteerd. Ik protesteer lichtjes dat het langer gaat duren. Maar… En… Mijn werk…. Wanneer….
Tevergeefs.

Op zateragavond word ik gebeld door een onbekend nummer. Nu al? denk ik nog, wat fijn.”Hebt u een probleem met internet?”Jaha… Oh, fijn. Fijn? “Nou ja, ik had alleen dit nummer en de rest van de gegevens zijn verloren gegaan maar dan ga ik u nu weer in het systeem zetten.”

“Ik had al een ticket hoor!”.

Ja, u staat in het systeem en u zult gebeld worden. We kunnen het niet oplossen voor u.”
Zucht, ik begrijp het, denk ik.
“Maandag komt er een monteur bij u tussen 2 en 4.”
“Goed. Ik begrijp het.”

Maandag om half 3 word ik gebeld.
“Hebt u al internetverbinding?”
“Nee”.
“Hebt u alles aan?”
Ja.
“En branden de lampjes?”
Nee, niet allemaal, DSL knippert. Oh, nu is hij uit.”
“en als ik dit doe?”
“Ik weet niet wat u doet, maar er gebeurt niets hier. Het lampje van de DSL brandt nog steeds niet.”
“Juist, het probleem zit bij ons”
“Dat dacht ik al”zeg ik brutaal.
“Ik zit hier op het Neude in een kastje te kijken. Ik bel u zo weer terug.”
——————
“Hallo, daar ben ik weer. Ik heb een vervelende boodschap voor u. Het is een kapotte printplaat en het gaat tot woensdagavond duren todat ….”
“Woensdagavond?” ik ben verbouwereerd.
Vroeger was mijn vader altijd met printplaten in de weer. En een printplaat zou toch zo vervangen kunnen worden? Ik zeg het niet hardop zo verbaasd ben ik.
“U bent niet de enige. Er zijn nog 48 mensen zonder internetverbinding.”
“Oh, gelukkig” zeg ik.”
Hij is verbaasd. “Nou nee.”
“Jawel want dan gebeurt er sneller iets. Zijn er ook bedrijven bij? Zitten die allemaal in de binnenstad?”
“Ja. De meesten zitten wel bij u in de buurt. Ik zit zelf bij het kastje op Neude maar de verbindingen lopen van de Biltstraat tot wat verder weg.”
“Jee, wat vervelend allemaal. Hoe moet dat nou?”
“Ik mag u wel iets aanbieden omdat u nu geen verbinding hebt”
“Wat leuk. Wat is dat”
“Ik kan u tegen een scherp tarief mobiele telefonie…. ”
“U meent het. Laat maar. Ik dacht dat u mij een bloemetje aan wilde bieden. Iets werkelijk leuks. Ik hoef geen prijsaanbieding.”
“Juist”
“Wat moet ik nu doen? Wachten tot woensdagavond?”
“Ja, gewoon alles aan laten staan en regelmatig kijken naar de lampjes op uw modem.”
“Ga ik doen. Leuke tijdsbesteding. Fijne dag verder.”

U raadt het al: dit bericht heb ik verstuurd vanuit de bibliotheek Utrecht. Alleen daarom al moeten bibliotheken blijven bestaan!
En moet mijn volgende column gaan over het gevaar van achterstallig onderhoud?

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

2 Reacties op “Je wordt er gestoord van!

  1. Moest je ook naar de bibliotheek? Inmiddels heb ik sinds een uur of 13.00 weer internet maar na een uurtje was het ook weer even weg. Natuurlijk ben ik weer gezellig voor mijn modem gaan zitten om naar het lichtspel te kijken. Fascinerend! Je krijgt een “bingo” gevoel als de lichtjes branden en…. blijven branden.

    Like

  2. Babette

    Geweldig, toeval of niet had vandaag ook KPN.
    Ja hoor….ook of het rode lampjes brand. Tssssss….dank voor het lachen. 🙂

    Like