Waarom stopt ‘ie?

We staan bij het statiegeldflesseninleverapparaat van een bekende winkel. Zij staat vooraan en heeft net achter elkaar vier petflessen op de verkeerde manier in het apparaat geduwd.Ergens halverwege haar tweede poging om een petfles met zoveel kracht naar binnen te duwen kwam ik erbij staan.

IMG_2555 Ze mompelt: “ik snap het niet. Ik doe ze er gewoon in, waarom werkt het niet.” Haar haren hangen voor haar gezicht en ze zwiept haar sjaal om haar nek heen. Het is een lange sjaal die aan het rafelen is en ze zucht diep en trekt haar handschoen wat hoger op. De machine protesteert. Ze kijkt door het gat om te zien of er winkelmedewerkers in het magazijn aanwezig zijn om de band weer te laten draaien. Wederom probeert ze een fles achterstevoren erin te duwen. Met nog iets meer kracht. Nu komt de band helemaal tot stilstand en horen we een soort piep.

Ze belt en er komt een medewerker die de situatie opneemt. Hij loopt naar achteren en de ene helft van de zwarte klapdeur blijft openstaan zodat ik kan zien hoe hij met een collega probeert te praten. Collega gebaart “ga maar aan de andere kant kijken.”

“U heeft de flessen verkeerd in de machine gedaan. U heeft dit zelf veroorzaakt.”

Ze schrikt van het vonnis.”Ik deed het goed, ik heb niets verkeerds gedaan. ” Ze houdt vol en kijkt mij aan. Ik zie dat ze behoorlijk van de kaart is.

Ik zwijg. Vijf minuten later als de band weer loopt, stop ik mijn lege bierflesjes erin.

Het is nog steeds geen lente dus ik voel met haar mee. Het is allemaal niet zo gemakkelijk.

Als ik even later verderop in de winkel bij de afdeling bier en frisdranken kom,  verbeeld ik me dat ze aarzelt voor ze een fles in haar mandje legt.

Wij missen  Josef Tkaloun , uit de film “Empties” (2007), een film van de regisseur Jan Sverak. Hij zou vast wel iets positiefs tegen haar gezegd hebben.

Reacties staat uit voor Waarom stopt ‘ie?

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Reacties zijn gesloten.