Wat doet internet met ons?

IMG_0024Het was eventjes stil bij mij omdat ik aan het lezen was. In ” Het ondiepe,  Hoe onze hersenen omgaan met internet” geschreven door Nicholas Carr.

Heb je ” Het Ondiepe” aangeklikt? En ben je al een beetje je focus kwijt? Dat is nou precies waar dit boek over gaat. We kunnen ons nergens meer goed (diep) op concentreren zegt Nicholas Carr en klikken dat het een lieve lust is. Alles wat geschreven wordt is klikbaar of kort en gericht op snelle bevrediging.

Kopjes

Ik help jullie door dit artikel wat kopjes te geven want volgens Carr (en hij heeft gelijk) scrollen we overal doorheen. Klikkerdeklik. Weg concentratie. Kunnen jullie je nog concentreren op een langer verhaal? Iemand die langzaam praat? Een informatief artikel met lange zinnen en veel verwijzingen?

Boek lezen

Wie lukt het om een dik boek uit te lezen (vakanties niet meegeteld). En hoe vaak klik je eventjes wat anders aan als je een filmpje online bekijkt. Hoe vaak laat je je telefoon voor wat hij is of ben je standaard de hele dag aan het whatsappen in group chats?

Wat deed jij mam toen jij jong was?
Nou, ik was de hele tijd online. echt te gek, ik reageerde op elke groepsdiscussie, ik twitterde en ik zette van alles op facebook waar ik veel vrienden had. Met DWDD bleef ik op de hoogte terwijl ik op het 2e of 3e scherm wat youtube-filmpjes of foto’s deelde. Vaak zette ik iets op tumblr en jij had al een account op twitter voordat je geboren was.

Oma vond het maar niets. Maar ja, oma was ouderwets. Oma geloofde in ongedeelde aandacht, net als Sherry Turkle (TED) En weet je, oma gebruikte nog een pen voor een boodschappenlijstje! Ik zou je nog veel meer over oma kunnen vertellen maar dat duurt te lang.

ps: in hoeveel minuten heb je mijn blogje gelezen? Of ben je er al niet meer maar elders op het net.

Komt teruuuug.

**********************        ********************************  *********************************

Had je werkelijk een diepzinnig artikel verwacht over ” is Google making Us Stupid?’ Klik dan even hier maar kijk alsjeblieft nog eventjes verder op mijn blog want het is nog maar de vraag of ik je weer terug zie….

Fijne avond nog.

3 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor, Internet

3 Reacties op “Wat doet internet met ons?

  1. Ik gebruik nog altijd (ouderwets?) een papieren agenda. dat doe jij vast ook Joke? Laatst hoorde ik van een ZZP-er die zijn uren bijhield in zijn smartphone. Op het moment dat hij een factuur wilde indienen en in zijn telefoon keek, bleek dat alle gegevens weg waren vanwege een update. Kijk dat zal mij niet overkomen aangezien ik de enige ben die iets mag updaten in mijn eigen agenda. Ik zou het bladeren ook zo missen.

    Like

  2. Tja… wat zal ik daar nou eens op zeggen? Ik lees nog wel, maar minder dan vroeger en ik houd van lange, uitgewerkte stukken, die – daar heb je gelijk in – in blogland nauwelijks nog gescrheven worden. Ik vind al die aanklkbare linkjes erg storend, dus klik ik niet tijdens het lezen, maar eventueel wel daarna.
    En ik gebruik ook nog een pen voor mijn boodschappenlijstje, maar ik ben dan ook al zo oud als een oma ;-).
    Maar je hebt gelijk; internet en de social media slokken enorme hoeveelheden tijd op.

    Like

  3. Internet.. We kunnen niet meer zonder 😦 Een dag, Een middag, Een uur, Een minuut… We missen het veels te snel na mijn weten

    Like