Als je dan toch aan het schilderen bent

Voor het eerst loop ik in de bibliotheek niet rechtstreeks naar de boeken of de tijdschriften. Het is duidelijk een dag met tussenstappen en een omweg. Daardoor sla ik scherp de hoek om en sta eerst even stil. Terwijl de schilderijen er altijd al stonden, aanschouw ik ze nu pas voor de eerste keer. De meeste schilderijen rusten tegen de muur, drie soms vier schilderijen zijn achter elkaar gezet zodat je niet kunt zien wat er verhuld wordt.

Er is een schildering van een man en een vrouw in een café. De man is zichtbaar maar voor het gezicht en het bovenlichaam van de vrouw zit de balustrade van een trapconstructie. Aan de japon en schoenen kan ik zien dat het een vrouw moet zijn. Een mooi wit tenue en de suggestie van een aantrekkelijke, fijngebouwde vrouw. Het niet zien prikkelt. Slaagde de kunstenaar er niet in haar gezicht en lichaam af te beelden? Of is mijn irritatie het doel. Dat kunst iets met je moet doen, iets aanwakkeren?

Aangewakkerd loop ik door. Wat roept de volgende vrouw bij me op die tussen twee schilderijen op een doek staat? Zij is in klederdracht met van die gekke spiegeltjes aan de zijkant van haar kapje. Ze staat tussen een zwart-wit tandwiel en een ander zwart wit schilderij met strepen. Wat voert ze uit? Berustend wachten totdat de kunstenaar klaar is? Dankzij haar ben ik het trapje opgelopen en sta onverwachts tussen de boekenkasten en werktafels. Op deze manier ben ik nog nooit op de eerste etage beland.

Twee meisjes die bij de boekenkast godsdienst, filosofie en psychologie zitten, fluisteren over dungesneden rauwe ossenhaas en waar je het bij zou kunnen combineren. Voor hen liggen examenbundels en gekrabbelde notities. Dat combineert minder bij de carpaccio. Het ene meisje is fijngebouwd en heeft een gezicht met lieve ogen en een zachte uitdrukking op haar gezicht, haar nagels zien er keurig uit.

Die schilder had slechts door hoeven te lopen en hij zou geen balustrade meer nodig gehad hebben. Terwijl ze met examenvoorbereidingen bezig is, had ze vast tijd gehad om haar portret op te laten tekenen.
Schilders zijn lui.

(kijkje nemen? Zie: kunstuitleen)

Reacties staat uit voor Als je dan toch aan het schilderen bent

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Creativiteit, Humor, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.