Stel dat ik geen slaap nodig zou hebben

IMG_0476zou ik dan kunnen zien hoe een blaadje blad wordt aan de boom? Zou ik zien hoe het steeltje van een gele anemoon zich ontwikkelt ? Zou ik de knop van een Magnolia kunnen zien ontluiken?
Elke dag opnieuw ben ik te laat en bemerk dat er ’s nachts – volgens mij gebeurt dit ’s nachts – een stukje steel, een beetje blad, een nieuwbakken bloempje is geboren dat de dag ervoor nog in een omhulseltje verbleef.
Wat een gemis. Voorjaar na voorjaar het niet te spotten. Maandenlang om me voor te bereiden, scherp en alert te zijn, me te positioneren, tijgerend door de tuin met mijn lichaam stevig op het gras gedrukt en de adem in. De groei moet hoorbaar zijn en het oog anticiperend.

Wederom constateer ik dat HET is gebeurd zonder mij. Terwijl het zo uniek zou zijn het groeiproces in kaart te brengen voor het nageslacht, het op te tekenen in een petieterig groen boekje; links de tekst en rechts een groen sprietje dat, terwijl je het boekje opendoet, langzaam omhoog slingert, zich vastgrijpt aan mijn pen om de gedachte dat je bladeren en bloemen kunt zien groeien te laten omsmelten tot het beginpunt van een verhaal.

Reacties staat uit voor Stel dat ik geen slaap nodig zou hebben

Opgeslagen onder Alledaagse dingen

Reacties zijn gesloten.