Kent u Kafka?

Thee
“Koffie?”
“Nou, thee is ook wel iets”
Omdat thee ook wel iets is (tenzij kruidenthee) zit Meneer Monteur aan de zwarte thee met twee schepjes suiker als ik informeer: Kent u Kafka?

Samen
We hebben op dat moment al een warme band. Hij heeft zijn oor te luister gelegd bij mijn verwarmingsbuizen waar witte verf vanaf bladert die hij met zijn schoen zachtjes aan de kant heeft geveegd, onder mijn bed.We hebben gezamelijk onze oren tegen de buizen gelegd en we hebben er uitgebreid over gefilosofeerd en de geluiden benoemd: trillen, fluiten, zoemen, stromen, hoog en laag geluid.
“Maakt het uit als ik dit doe, of dit?” Het voelt even alsof ik bij een opticien zit die als een gek glaasjes omhoog werpt of naar beneden klikt.

In het Ketelhok
“Ik wil beneden kijken bij de ketel”. Toevalligerwijs had ik daar ook net zin in en loop mee om de deur van het Ketelhok open te doen. De deur klemt, binnen klapt er een plankje om dat tegen de deur stond, Meneer Monteur moet een plastic tafel aan de kant schuiven die vanwege het slechte weer binnen staat en ik zie een verzameling plastic, resten van kartonnen dozen, oude vergeelde kranten, een bioscoopstoel die nat is en twee fietsen met roest.
Het Ketelhok is rommelhok, opslaghok en gooi-hier-maar-neer-hok.

Dit is van ons

Kijk, tot hier is het van ons

Kijk, tot hier is het van ons

Meneer Monteur is wel wat gewend en helemaal gefocust op de buizen en apparaten waar hij bijna teder wat stof vanaf blaast. Hij wijst naar de verschillende onderdelen.
– dit gedeelte hoort bij bedrijf A
– kijk, dit is van bedrijf B
– en dit hier is van ons

Hij pakt zijn smartphone om het er mooi op te zetten maar kijkt teleurgesteld naar het resultaat. “Te donker en te vaag”. Het had een leuke souvenir kunnen worden. (*ik zal hem mijn collage nog wel sturen)

Wijzen mag
Een heel bezit of nee, liever gezegd: een half bezit omdat geen van drie alles heeft. “Misschien even risken?”. Meneer Monteur heeft geen tijd voor geintjes. De bioscoopstoel met donkere vlekken wordt weggeschoven omdat de kraan erboven lekt en ergens in de buurt zit iets dat zijn belangstelling heeft. “Ja, onze meter zit wel hier” (hij wijst op een gedeelte van bedrijf B) maar dat – een tussengedeelte- is verder niet van ons. Een geruststelling dat ieder zo precies weet wat van hem is. Onlangs was bedrijf A er en die wees uitgebreid naar allerlei buizen die niet van het bedrijf waren. Wijzen naar elkaar mag altijd.

De Pomp
Zwijgen denk ik, blijven zwijgen. Het Grote Probleem behoort bij Het Andere Bedrijf. Langzaam pakt hij zijn gereedschapskist en besef ik dat hij zo’n echte is: hij houdt van techniek. Hier en daar wordt wat aan knoppen gedraaid. “Mmm, teveel stromingsgeluid. Die pomp blijft altijd maar lopen, ook in de zomer als het warm is.” Ik onderdruk een flauwe opmerking over een uitdrukking met pomp en er komt spontaan weer een andere uitdrukking boven.

Experiment
“We gaan weer naar boven”. Ja, geef mij maar een man die het initiatief neemt. Boven in mijn appartement heeft hij wederom een ander plan. “We gaan experimenteren. Wat is uw telefoonnummer? U zet hier boven de verwarming aan en ik loop naar de pomp beneden die ik aan en uit ga doen. Als ik u bel vertelt u mij wat u hoort.” Het is een leuk spel maar na een half uur zijn we uitgespeeld.

Schrijven
Een uur later zitten we bij mij boven aan tafel – Nee, geen tweede kopje thee met twee schepjes suiker.
“Ik moet gaan schrijven” En op dat moment vraag ik hem: “Kent u Kafka”
Meneer Monteur zucht, gaat met een leeg vel voor zich zitten en zegt: “Niet persoonlijk”.
“Hij leeft niet meer”.
“Frans heette hij toch?”
“Ja” zeg ik verrast maar meer weet hij niet en bovendien heeft Meneer Monteur zijn concentratie hard nodig omdat hij een briefje moet schrijven waarin hij het hele verhaal voor alle partijen in begrijpelijke taal moet uitleggen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat de juiste persoon het verhaal komt afmaken.
“Eigenlijk doe ik al teveel”.
“Ik ben u dankbaar. U doet het goed” En ik voeg eraan toe:”Wilt u misschien mijn computer gebruiken om het meteen te mailen?”
“Nee, ik doe niet aan computers, ik schrijf alleen maar”.
Een half uur later zit ik met een ouderwets carbonpapiertje in mijn handen waarop ik woorden zie als lekkage/stromingsgeluid/koppeldruk en onderhoud. MM is weg en JJ moet langskomen.

Misschien dat JJ Kafka kent.

Eerst maar eens koffie.

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

2 Reacties op “Kent u Kafka?

  1. Dank voor je reactie Wim. Ik ben benieuwd hoe het bij jou afgelopen is. Vanochtend vroeg belde MM mij – had immers mijn mobiele nummer – dat hij weer in ” de technische ruimte” – voorheen bekend als ” Ketelhok” wilde. Het beviel goed denk ik 😉

    Like

  2. Wim

    Hilarisch en herkenbaar.

    Like