Ben jij Joke?

Nietsvermoedend voor wat komen gaat genieten wij op het terras van het Café De Lieve Vrouw van een Gerardus Kloosterbier. Bier dat zijn oorsprong vond in een klooster in Wittem, waar de edele brouwkunst tot 1952 bloeide. Een Gerardus maakt dat je de zaken van de vrolijke kant bekijkt. Aan mijn vrolijke linkerkant zie ik opeens een oudere man opdoemen, een bloem in het knoopsgat van zijn jasje.

“Bent u Joke” horen we hem vragen aan een vlotte sportieve vrouw  die aan een tafeltje verderop zit. Ze schiet in de lach en zegt:” Nee hoor, ik ben Ineke, en dat is toch ook leuk?” Ineke is zeker leuk. Een kwartiertje daarvoor had ze uitgebreid geprobeerd om een grote kraai die op de punt van een glazen windscherm zat er vanaf te krijgen. De kraai aasde op haar koekje en luisterde niet waarop ze verzuchtte: “Heb ik jarenlang in het onderwijs gezeten en nu luistert die kraai ook al niet meer naar me”. Die Ineke dus,  maar de man met de bloem in zijn knoopsgat zoekt Joke om samen met Joke die hij nog niet kent een hele spannende zondagmiddag op het terras van het café De Lieve Vrouw door te brengen.

Vriend P. onder invloed van Gerardus zegt: “Hebt u een date?”De man bloost en zegt: ‘U mag nooit meer raden”.

Meneer Date is zich niet bewust van “Joke” die op hetzelfde moment achter hem aan een hele oude man vraagt of hij haar date is. Wij hebben de man van de date en “Joke” die ook voor ons nog een onbekende is, gelijktijdig in het vizier.

Uiteindelijk begrijpt Joke dat Meneer Date gelukkig ietsje jonger is dan de hele oude man en Meneer Date loopt nu ook snel op Joke af. Even later zien we ze samen zitten achter een glas verse muntthee, of nee twee: “doe mij er ook maar één”. Waarschijnlijk zijn ze de enige twee die nuchter blijven. Meneer Date is op zijn paasbest en Joke heeft niet zomaar iets aangetrokken. We kijken af en toe stiekem of er iets alcoholisch op tafel komt.

Ineke vertrekt naar de film en groet ons en als ik iemand in zijn handen hoor klappen vraag ik aan Vriend P.: “Dat geklap, is dat…?

“Ja” zegt hij, “die hele oude man zit zomaar wat in zijn handen te klappen. Die man is dik in de tachtig.”

Je moet het maar durven zo’n blind date- op die leeftijd- op het terras van het Café De Lieve Vrouw boordevol publiek. Voor je het weet krijg je ongewild applaus.

(Nee, ik heb geen foto’s)

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

2 Reacties op “Ben jij Joke?

  1. Rebelse Huisvrouw

    Wat lief! Ik hoop dat die twee nog een heel leuke tijd samen krijgen!

    Like

  2. R

    Gewild applaus voor het leuke stukje. Krijg heimwee naar die stad met z’n terrassen en zin in een lichte roes om alles weer zonnig in te zien zonder nou spontaan te gaan klappen.

    Like