Als ik vier woorden schrijf streep ik er drie van door

dat zei Nicolas Boileau (Frans dichter) ooit. Het vergaat me niet helemaal zo als Nicolas, echter een veelschrijver kun je me niet meer noemen. Steeds minder gedachten komen -door de Strengere Eisen die ik mezelf opleg- daadwerkelijk op papier en nog weer minder op mijn blog. 

Ooit was Schoonheid een eis waar ik me aan wilde houden. Schoonheid van taal of beeld. Geluid schrijf je wat moeilijker op en veel mooie geluiden hoor ik helaas niet in de stad. Zo wordt mijn blog een ondergeschoven kindje. Au.. zegt zo’n kindje dan, maar je hoort het verder niet schreeuwen op papier.

Vandaag hoorde ik echter maar liefst twee Mooie Woorden en daar ben ik gevoelig voor. Hoe zeldzamer hoe mooier mits goed gebruikt en natuurlijk klinkend. Niet het “hoor mij eens een mooi woord gebruiken”, nee gewoon tussen neus en lippen door. 
Hoeveel mensen gebruiken in uw omgeving het woord ‘strapatsen’? Of ‘van de weeromstuit’? En u weet simpelweg wat het betekent, zonder iets te raadplegen? 

Waarempel, in het voorbijgaan heb ik een column geschreven, voor u, geheel belangeloos. Nu bent u weer aan de beurt en ga ik weer zitten strepen.

 

Reacties staat uit voor Als ik vier woorden schrijf streep ik er drie van door

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor, Taal

Reacties zijn gesloten.