Hoe vol de zaal zit zegt niets over kwaliteit

Het zegt iets over geslaagde marketing. Steeds meer geld wordt er uitgegeven aan een boekpromotie of een film. De bioscopen en filmhuizen hebben het moeilijk en proberen je ervan te overtuigen dat je iets uitzonderlijks zult zien. 3D moet je enthousiast maken omdat je dat thuis niet kunt nabootsen. Ik kan u wel vertellen dat ik er soms wat moe van word, die 3D en al zeker met al die brokstukken die naar je toe schieten vanuit de ruimte bij een film als Gravity. Het meest komische uit de film Gravity vind ik de opmerking van Sandra Bullock “I hate space” als ze zich weer ternauwernood kan vasthouden om te voorkomen dat ze de ruimte in wordt geslingerd met alle gevolgen van dien. Een gedoe hoor!

De recensies over Gravity vertellen je dat het oogverblindend is. En dat is het. Sandra Bullock zwervend en zwevend door de ruimte, vechtend voor haar leven. Een “kleinere” film zoals het wonderschone en bijzondere The Stories we tell van de Canadese Saray Polley (die eerder Away from her naar een verhaal van Alice Munro verfilmde), de film van de Duitse regisseuse Sandra Nettelbeck met de oude rot Michael Cain en de mooie Clemence Poésy:  Mr Morgan’s Last Love in Parijs in de herfst of James Cromwell en Geneviève Bujold in Still Mine dat qua thematiek aan “Amour” doet denken maar het toch weer anders en prachtig uitwerkt,  moeten het doen met een handjevol bezoekers. Soms zie je de bezoekers twijfelend naar binnen gaan.Is er iets mis met deze film? Nee, er is niets mis met de film, behalve dan dat er wat minder geld voor marketing was. Het aantal bezoekers zegt niets over de kwaliteit, het zegt iets over de marketing, of de film prijzen heeft gewonnen (bij sommige films neemt het aantal bezoekers toe NADAT er een prijs gewonnen is*) en of het een film is die een prettig verhaal vertelt. Zoals Les Intouchables dat deed bijvoorbeeld.

Ongemakkelijke films, of films die meer oproepen dan puur vermaak, dat is lastig. En laat ik nu denken dat dit voor boeken ook geldt. Hoe meer marketing, hoe beter de films/boeken het doen. En in Nederland: vooral als ze geschreven zijn door mediagenieke schrijvers die een vaste plek bij DWDD veroverd hebben.

Een prijs is kwaliteit?

ik ben het met u eens dat een prijs winnen iets te maken zou moeten hebben met kwaliteit . Wel stel ik dan de vraag: wie zit er in de jury, en welk belang kan de jury erbij hebben dat juist deze film (of dit boek) wint?

Bij geschiedenis leerde ik al snel te kijken naar de schrijver van een boek: wie schreef dit, wat is zijn (politieke) plek, wanneer werd dit boek geschreven, wat zegt dit over  … Een beetje complottheorie maar nog veel meer: kennis over wie er wie beoordeelt.

Beenruimte wordt zwaar ondergewaardeerd
Het is trouwens niet mijn bedoeling ervoor te zorgen dat u nu allemaal massaal naar die kleinere mooie films gaat. Ik houd ervan lekker wat beenruimte te hebben en mijn arm af en toe op een leuning te kunnen leggen zonder de strijd aan te hoeven gaan met mijn buurman.

Dank u voor uw aandacht.

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Film, Humor

2 Reacties op “Hoe vol de zaal zit zegt niets over kwaliteit

  1. Rebelse Huisvrouw

    Helemaal mee eens – het zegt alles over geslaagde marketing. Je wordt er helemaal ziek van ondertussen want meer en meer is objectiviteit buitengewoon ver te zoeken. Zo zonde.

    Like

  2. Pingback: Too much happiness | juffiegelukkigonderweg