Zo hoort het toch niet in de horeca?

Ooit, toen ik mijn blog startte, had ik de gedachte over mooie dingen te bloggen. Grappige dingen vooral en die met een knipoog te presenteren. Kijk nog maar eens naar die foto boven dit blog: c’ est moi!
Mais hélas, het loopt soms anders en er valt niet altijd iets positiefs te melden.

In Utrecht
De horeca… ik voel u al denken, oh, daar heb ik ook nog wel het één en ander over te melden. Gaat u rustig u gang, zolang u het netjes houdt. Mij bevalt het ook het beste als ” de horeca” het netjes houdt.
Een niet nader te noemen horecagelegenheid in Utrecht, op stand, met hoge plafonds en chique gezelschap dat graag in rust copieuze maaltijden nuttigt – ergens in het centrum van Utrecht – vond het nodig om de volgende truc toe te passen:
” Wat wilt u drinken?”
” Thee graag”
Wat voor thee?
” Wat heeft u?”
” Kamillethee, of muntthee? Of… (nog een aantal andere soorten die ik me nu niet herinner)
Kamillethee graag
Vervolgens kwam er iets dat in een glazen pot met een filter met bovenin kamille zat. Wij spraken over het leven en ondertussen liet ik die kamille trekken. Na een kwartier vond ik het tijd om de kamille naar beneden te drukken. Wat een heerlijk delicaat plezier om zelf iets bij te dragen aan het “zetten” van de thee. En de kamillethee smaakte naar…. kamillethee. Ik mocht het schenken in een klein kopje. Gelukkig was het een mooi klein kopje. Er zat genoeg water eh kamillethee in voor maar liefst tweee kopjes. Mijn vriendin dronk koffie. Ik vond het bijna sneu dat ze niets mocht doen. De koffie zat al in een kopje. Saaaaaaai.

De rekening
Totdat ik de rekening kreeg. De thee bleek 5 euro te kosten. Laat u het even tot u doordringen? Vijf euro!! Voor een beetje water en kamille. En ik moest het nog zelf zetten. Had ik niet goed op de kaart gekeken? Thee kostte toch 2 euro 90? Ook al behoorlijk voor een kopje water met wat kamille?
” Nee, dit is andere thee” zei de ober die een beetje aarzelend klonk.
” Waarom staat dat dan niet op de kaart?” vroeg ik gevat. Op de kaart staat dat het 2.90 kost en dat vond ik dan nog net OK omdat ik in die prachtig chique rustige omgeving zat waar mannen in nette pakken heel veel verschillende gangen kregen, teveel dronken maar toch nog rustig bleven en elkaar foto’s hadden laten zien van nieuwe vriendinnnen.
” Nou ja eh.”
Ik voelde ruimte en oh oh wat klonk ik agressief:
” Wat flauw om mij dan iets duurs te geven. Vijf euro terwijl er alleen maar thee op de kaart staat die 2.90 kost.”
Blijkbaar vond de ober dat ook. Hij ging met mij mee! Niet naar huis maar met mij mee in mijn denkwijze en zo stelde hij voor ” reken maar 2.90 dan. Moet ik nog vermelden dat we daarna andere dingen hadden gedronken die ook best prijzig waren maar a-la- we zaten in die prachtige omgeving! Stijlvol, rustig. Hoe fijn is het als je ergens zit waar ruimte is, hoge plafonds, geen drukke omgeving, mannen in mooie pakken die zich vol eten in een paar gangen maar toch nog de beschaving opbrengen om niet alles te delen. Nou ja, een paar foto’s via hun smartphone. Foto’s die wij ook bijna konden zien. Bijna.
Waar vind je dat nog?
Bijna had ik 5 euro betaald…
Toch ging ik akkoord met 2.90.
Morgen of overmorgen verder over wat er gebeurde in een sauna. In of rond Zeist/Utrecht/Amersfoort. En dit keer niet over thee maar over WIJN.

Reacties staat uit voor Zo hoort het toch niet in de horeca?

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Reacties zijn gesloten.