U kunt beter een karaf nemen

zei de medewerkster in de sauna en ze legde uit dat een karaf goedkoper was en niet alleen dat: we zouden ook nog meer wijn hebben.
We voelden ons een beetje overrompeld omdat we allebei alleen maar 1 glaasje wijn wilden om iets te vieren… Voordat we dit verwerkt hadden kwam er nog een terloopse vraag: en wilt u er een glas water bij? Dit klinkt heel aardig maar toevallig had ik net gezien op de menukaart dat een glas water 0,25 cent kostte en die 0,25 cent was dan voor één of andere stichting, het logo van de stichting stond erbij.
In een mum van tijd stond er een karaf en schonk ze ons de wijn in.
“Wat is dit voor wijn?” vroeg ik nog en dat bleek huiswijn.

Onze zwakte
Daar zaten we dan. Een beetje rozig, versuft van de sauna en opeens een hoop wijn. De menukaarten had ze heel snel meegenomen zodat het moeite kostte om haar bewering te checken.

We overlegden eerst met elkaar: zei ze echt goedkoper? Dat is toch raar? Maar ook: willen we dit wel? Ik hoef helemaal niet meer wijn dan één glas.

Als jullie mij een beetje kennen, dan heb je al geraden dat ik terugliep om de kaart erbij te pakken. Een karaf bleek helemaal niet goedkoper dan 2 glazen wijn, dat zou ook raar zijn want er zaten zo ongeveer 3,5 glazen wijn in die karaf.

Maar? Maar! Dat zei ze toch? We zijn toch niet allebei opeens volslagen idioot geworden of zo leeg dat we niets meer op kunnen nemen (behalve dan wijn)?

Graag toch gewoon een glas
Ik besloot dapper te zijn. En voor iedereen die vindt dat het dan meteen klagen is: er word je ook snel van alles aangesmeerd en dat is niet zo aardig. Ik liep naar een jonge mannelijk medewerker die we, een vorige keer al, erg ongelukkig hadden zien rondlopen.Ik vermoedde dat het een stageplek was hoewel de stage dan al wel een verlengde stage leek en ik voor hem hoopte dat hij iets kon gaan doen wat hij echt leuk vond. De vlotte spraakzame dame die ons een karaf aangesmeerd had omdat dit volgens haar goedkoper was, was echter nergens te zien dus keek ik hem vriendelijk aan en legde uit dat wij nu iets voor onze neus hadden dat we niet wilden en dat (na een blik in de menukaart) ook zeker niet goedkoper was.
Het voelde als een gladde verkooptruc. Op een moment dat wij op ons zwakst zijn en heerlijk ontspannen uit de sauna komen, wordt ons iets voorgehouden en meteen beslist voor ons voordat we ons kunnen bedenken.

We wilden niet eens meer wijn dan één glas per persoon.
De ongelukkige jonge mannelijke medewerker keek opeens een stuk vriendelijker toen ik hem ons wijngeval uitlegde en dat we echt allebei 1 glas wilden en dat het in tegenstelling tot de bewering ook zeker niet goedkoper was om je een karaf te laten opdringen. Dit laatste formuleerde ik anders en vriendelijker. Hij glimlachte zelfs en ik voelde me opeens beter: ik gaf hem de gelegenheid om iets op te lossen en hij zou mijn dankbaarheid ervoor ontvangen.

Hij bracht het over naar zijn vrouwelijke collega die opeens weer verscheen en met veel energie ons nogmaals uitlegde dat …we…. beter…. goedkoper…. karaf….

Relatief
Even later pakte ze in een snelle beweging de karaf weg en kregen we twee glazen wijn.
“Goh” zei mijn vriendin: “Apart he? Ze zei het weer verkeerd. Het is helemaal niet goedkoper maar dat blijft ze maar zeggen”.
Ze bedoelt: relatief.
Als je je rekening hier laat oplopen met allerlei relatief gezien goedkope dingen dan heb je uiteindelijk een behoorlijke rekening.
Absoluut.

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Een Reactie op “U kunt beter een karaf nemen

  1. Groot gelijk dat je op op je rechten staat als consument. Dit geldt voor kleine dingetjes (als een glas wijn), maar ook voor grotere investeringen.

    Like