Stromae, merci!

Troefkaart
Zet je troefkaart in docenten Frans: begin je les met het liedje Tous les mêmes van Stromae (de artiestennaam van Paul Van Haver). Daar kan op dit moment weinig tegenop. Stromea met Andrea in Venetië, leçons 24.

Papaoutai – Formidable – Alors On danse- Tous les memês. Eindelijk hoor ik in Nederland weer eens Franse muziek in cafés en op straat. Maar jee wat heeft het lang geduurd zeg! En nu gaat het hard. Ann de Craemer schrijft in HP/De Tijd dat ze hem als Dichter Des Vaderlands wil. Haar vaderland wel te verstaan.

Stromae en Brel
Stromae ( wordt vergeleken met Brel, vergis je niet, de teksten gaan ergens over en volgens mij zullen wij hem ook nog in de cinéma tegenkomen.

Spreek je talen
En die slungelige jongen op dat plein daar in Brussel vraagt of ze behalve Frans ook Vlaams spreken. Met een Vlaamse moeder en een Rwandese vader die hij amper heeft gekend of gezien (papaoutai gaat daarover) is hij bij uitstek iemand die verbindt.In België is hij razend populair bij kinderen, ouders én grootouders!(les enfants, les ados, les adultes, les grands-parents)
Bruggenbouwer, muziekvermenger, dichter, mimespeler, kunstenaar.

New York Times
Zelfs de New York times schrijft al over hem “Paul Van Haver is a musician for his time“. En dat terwijl Stromae (spreek uit Stromaj) zegt: “Het is nooit mijn ambitie geweest om een publiek te bereiken in een andere taal dan het Engels”.
In een interview met Sonar zegt hij: “Mijn stiel is het om personages neerzetten, zo een verhaal te vertellen en misschien wel de waarheid boven halen.”
Stromae gaf vrijdagavond 27 september 2013 een gratis concert op de Grote Markt van Brussel. Dat deed hij naar aanleiding van het feest van de Franse Gemeenschap. Een Brusselaar/Bruxellois/Wereldburger.
Ik weet zeker dat er nu jongeren zullen zijn die later zeggen: “het kwam door Stromae dat ik Frans ging leren”
Foooormidable! Dat liedje gaat trouwens over dat wat een (dronken) man zei tegen Stromae toen hij ergens met zijn ex over straat liep.
Stromae – Papaoutai
Rekening houdend met jullie time-management: op 2.05 begint hij dit liedje te zingen.

Dites-moi d’où il vient
Enfin je saura où je vais
Maman dit que lorsqu’on cherche bien
On finit toujours par trouver

Elle dit qu’il n’est jamais très loin
Qu’il part très souvent travailler
Maman dit travailler c’est bien
Bien mieux qu’être mal accompagné
Pas vrai?

Où est ton papa?
Dis-moi où est ton papa!
Sans même devoir lui parler,
Il sait ce qu’il ne va pas.
Ah sacré papa!
Dis-moi où es-tu caché!
Ça doit…
Faire au moins mille fois que j’ai
Compté mes doigts
Hé!

Où t’es? Papaoutai?
Où t’es? Papaoutai?
Où t’es? Papaoutai?
Outai outai où papaoutai?

Quoi qu’on y croit ou pas
Y’aura bien un jour où on n’y croira plus
Un jour où l’autre on sera tous papa
Et d’un jour à l’autre on aura disparu

Serons-nous détestables?
Serons-nous admirables?
Des géniteurs ou des génies,
Dites nous qui donne naissance aux irresponsables ?!

Ah dites-nous qui
Tiens, tout le monde sait
Comment on fait des bébés
Mais personne sait
Comment on fait des papas
Monsieur j’sais tout
en aurait hérité, c’est ça ?!

Faut l’sucer d’son pouce ou quoi?
Dites nous où il s’est caché,
Ça doit…
Faire au moins mille fois qu’on a
bouffé nos doigts
Hé!

Où t’es? Papaoutai?
Où t’es? Papaoutai?
Où t’es? Papaoutai?
Outai outai où papaoutai?

Où est ton papa?
Dis-moi où est ton papa!
Sans même devoir lui parler,
Il sait ce qu’il ne va pas.
Ah sacré papa!
Dis-moi où es-tu caché!
Ça doit…
Faire au moins mille fois que j’ai
Compté mes doigts
Hé!

Où est ton papa?
Dis-moi où est ton papa!
Sans même devoir lui parler,
Il sait ce qu’il ne va pas.
Ah sacré papa!
Dis-moi où es-tu caché!
Ça doit…
Faire au moins mille fois que j’ai
Compté mes doigts
Hé!

Où t’es? Papaoutai?
Où t’es? Papaoutai?
Où t’es? Papaoutai?
Outai outai où papaoutai?

Stromae – Papawaarbenje

Vertel me waar hij vandaan komt
Dan weet ik waar ik heen ga
Mama zegt dat als we goed zoeken
We hem zeker vinden

Ze zegt dat hij nooit ver is
Hij gaat heel vaak werken
Mama zegt dat werken goed is
Beter dan in slecht gezelschap zijn
Niet waar?

Waar is jouw papa?
Vertel me waar je papa is!
Zelfs zonder met hem te moeten praten,
Weet hij wat hij fout deed.
Wat een papa!
Vertel me, waar verstop je je!
Het moet …
Minstens duizend keer heb ik
Mijn vingers geteld
Hey!

Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je, waar ben je, waar? Papaoutai?

Echter, of wij er in geloven of niet
Er zal een dag komen dat we er niet meer in geloven
Eens zullen we allemaal papa zijn
En van de een op de andere dag,
zullen we verdwenen zijn

Zullen we hatelijk zijn?
Zullen we bewonderenswaardig zijn?
Stumpers of genieën?
Vertel ons wie gaf leven aan
onverantwoordelijke mensen?!

Oh vertel ons wie,
Zeg, iedereen weet
Hoe baby’s worden gemaakt
Maar niemand weet
Hoe we vader moeten zijn
Meneer ik weet alles
Wij hebben ’t geërfd, is dat ‘t?!

Moet je duim zuigen of zo?
Vertel ons waar hij zich heeft verstopt,
Het moet …
Minstens duizend keer hebben we
er spijt van gehad
Hey!

Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je, waar ben je, waar? Papaoutai?

Waar is je papa?
Vertel me waar je papa is!
Zelfs zonder met hem te moeten praten,
Weet hij wat hij fout deed.
War een papa!
Vertel me, waar verstop je je!
Het moet …
Minstens duizend keer heb ik
Mijn vingers geteld
Hey!

Waar is jouw papa?
Vertel me waar je papa is!
Zelfs zonder met hem te moeten praten,
Weet hij wat hij fout deed.
Wat een papa!
Vertel me, waar verstop je je!
Het moet …
Minstens duizend keer heb ik
Mijn vingers geteld
Hey!

Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je? Papaoutai?
Waar ben je, waar ben je, waar? Papaoutai?

Vertaling afkomstig van: deze website

3 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor, Inspiratie, Lesmateriaal, Muziek

3 Reacties op “Stromae, merci!

  1. Reinald

    Leuk nummer of eigenlijke leuke nummers!! Gebruikte ze inderdaad om ’s te kijken hoe snel ik dat frans zou oppakken. Nahja, moe’k toch vaker dan 1x doen, heb ik ’t idee…

    Like

  2. Alors on danse vond ik ook een erg leuk liedje en net als jij dacht ik direct: hè hè, eindelijk weer eens wat Franstalige muziek op de radio want het was bar de laatste tijd. Ik zal hem in de gaten houden, deze jongen, want ik vind hem leuk. Wist niet dat hij zo populair was in Frankrijk.

    Like

  3. Pingback: Er zit ziel in zijn muziek – Stromae (deel 2) | juffiegelukkigonderweg