Wil je ‘m?

Niet permanent
“Ja natuurlijk” zeg ik in het voorbijgaan. “Alleen wil ik hem niet permanent”.
De jongen met de blauwe ogen knippert even en gebaart dat ik terug moet komen.
“Ik hoef geen abonnement en dat wil je natuurlijk”
“Hoe weet je wat ik wil?”
“Je hebt helemaal gelijk, dat weet ik niet maar dat is meestal de bedoeling als ze met een krant in de hand naar je roepen of je ‘m wil.”
“Je krijgt hem sowieso” zegt hij gul.
Verbaasd kijk ik hem aan en bedenk hoe fijn het zou zijn als iemand dat tegen je zou zeggen op een sollicitatiegesprek bij een moeilijke vraag. “Even deze vraag beantwoorden en tegelijkertijd wil ik je nu alvast zeggen dat je de baan krijgt!” Of zo stel ik me voor bij een verliefd stel, zij of hij hunkerend naar de aandacht en liefde en dan horen “je krijgt ‘m (of haar) sowieso. ” Mooi he?

Dat horen we niet vaak!
Natuurlijk blijft het bij een krant, een NRC nog wel, en ik moet een paar vragen beantwoorden.
De eerste vraag: “Leest u hem weleens?”
“Ja hoor, ik lees alle kranten weleens”.
“Alle kranten?”
“Weleens, ja, hoor, echt waar”
Hij kijkt nu heel erg verbaasd: “dat horen we niet vaak”. Dat betekent dat niet alleen hij dat niet vaak hoort, maar ook alle andere enthousiaste krantenjongens die aan de andere kant van de winkelstraat proberen om abonnementen te verkopen.
“Hoe komt dat zo?”
“Tja, ik lees weleens wat hier en daar en ik laat me dan het liefst door verschillende kranten informeren”.
Hij kijkt compleet verslagen en geeft me de krant.
“Dank je wel”.

Thuis haal ik de krant uit mijn tas en zie dat de bijlage 2013. Het jaar in 52 foto’s er niet bij zit. Dat doet niets af aan mijn leesplezier. En als ik de krant uitgelezen heb, ga ik mijn eigen 52 foto’s van het afgelopen jaar nog eens bekijken.

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Een Reactie op “Wil je ‘m?

  1. Wat goed dat je die krant toch kreeg. Ik word ook heel vaak aangehouden door krantenjongens die mij een abonnement willen verkopen, maar als ik zeg dat ik hun krantje wel, maar het abonnement niet, wil, krijg ik nooit het krantje mee (maar, dat moet ik er wel bij zeggen, dat zijn dan meestal verkopers van regionale dagbladen, die ik so wie so niet wil hebben, omdat ik al een abonnement op de NRC heb).

    Like