Wat mooi is kost moeite

groenSchoon is wat moeilijk te bereiken is
Soms denk ik weleens dat het vuil op straat begonnen is met Red Bull maar dat zal wel een lacune in mijn geheugen zijn omdat Red Bull nog niet zo lang bestaat en het vuil op straat wel. Cabaretier Theo Maassen constateerde in zijn oudejaarsconference (2013) dat Red Bull blijkbaar toch niet zoveel energie geeft als men u probeert wijs te maken omdat veel mensen die het drinken niet eens de energie hebben om het blikje in een prullenbak te gooien.

Stapelbaar
Ondertussen liggen onze straten regelmatig bezaaid met plastic, papier en blikjes Iedereen, het individualisme ten top, eet op elk moment van de dag een ‘snel dingetje’ dat in de meeste gevallen uitgebreid in plastic verpakt wordt. Alles moet stapelbaar zijn, “vers” blijven en “aantrekkelijk” tentoongesteld kunnen worden. Er zou ook iets gedaan moeten worden aan die verpakkingen (nieuw thema, nieuw blog?)

Troep in de trein
Natuurlijk u gooit het altijd in de prullenbak, en u, en u, en ik, en toch ligt er troep. Troep lag er ook in de trein waar ik gisteren vanuit Utrecht mee naar het Noorden reisde. Heel veel troep. Reist u weleens met de trein in het weekend? Ja, speciaal in het weekend want ik heb begrepen dat er in het weekend NIET in de treinen schoongemaakt wordt. Je bent in sommige treinen een tijd aan het zoeken tot je een plekje vindt dat niet vies is. De prullenbakken zitten boordenvol, trouwens je durft het klepje ervan niet eens aan te raken omdat er in grote letters opstaat: bacteriën.

Help, ik moet naar het toilet
Ga thuis of elders naar het toilet, maak geen lange treinreis zonder onderbreking omdat u niet naar deze toiletten wilt gaan, ik huiver er nog van.

Eigen verantwoordelijkheid
Eerst zijn wij passagiers aan de beurt. Wij horen onze rommel in de prullenbak te gooien. Als de prullenbak vol is zullen we het mee moeten nemen. Ook horen we geen rotzooi op de grond te gooien. Natuurlijk gaat er weleens iets per ongeluk mis en iedere expert in rotzooi (maken/opruimen) weet dat als het al een beetje vies is, het steeds viezer wordt. Datzelfde geldt voor de toiletten maar ik kan (en wil) toch niet geloven dat al die passagiers die viezigheid veroorzaakt hebben. Mogelijk is het een combinatie van verstopping, te weinig schoongemaakt en voordat u het weet ziet het er zo onsmakelijk uit dat u de deur van het toilet niet eens meer durft aan te raken.

Bewondering
Wat heb ik een bewondering voor de schoonmakers die na het weekend zo’n vieze NS trein in moeten doen om hun werk te doen. En wat worden schoonmakers ondergewaardeerd en onderbetaald.

Difficilia quae pulchra
Schoon is wat moeilijk te bereiken is. Erasmus zei het al en in zijn tijd waren er geen treinen met toiletten, geen eindeloos veel in plastic verpakt eten, geen Red Bull blikjes.

Reacties staat uit voor Wat mooi is kost moeite

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Eten

Reacties zijn gesloten.