Boek+stoel+koffie is een intiem feestje

Boek

even een dutje doenDe winkel is dicht
Polare- formerly known as Selexyz/Broese-Kemink (én Wristers). Nog geen jaar geleden werd de hele winkel gepimpt en zagen we langzaam PO verschijnen.

Hoe?
Gewend raakten we niet aan die nieuwe naam temeer er standaard de reactie kwam: “Hoe zeg je?”. Het scenario om een zaak om zeep te helpen: een naam die niemand kan spellen tot een naam die doet denken aan een straffe oostenwind gecombineerd met wat management-ideeën, waarschijnlijk opgepikt via internet of uit een e-boek. Ik geef grif toe dat dit laatste een vooroordeel is dus als jij uit betrouwbare bron weet dat het boekenliefhebbers zijn dan mag je me rustig tegenspreken.
Je zult het misschien wél met mij eens zijn dat het een beter idee was geweest om er een goede koffie/theetent aan toe te voegen.

Koffie!
Tenslotte kun je in Utrecht om de 10 stappen wel ergens koffie drinken. Het is al zeker een jaar geleden dat ik iemand voor de radio hoorde zeggen: ”
Als je nu een product wilt verkopen in een winkel, dan moet je je best doen om iets toe te voegen zodat de klant bij jou wil komen en niet thuis op internet/tablet blijft hangen. Grote deskundigheid, informatie, kwaliteit. Zomaar schoenen verkopen heeft geen zin. Je moet op z’n minst een espresso-apparaat in je winkel zetten en alles weten van het schoenenmerk wat je verkoopt.” Dat geldt vast voor boeken. Het personeel in Broese was deskundig. Soms wist ik alleen maar twee woorden uit een titel en dan toch wist iemand wat ik bedoelde. Soms als ik zelfs de titel niet wist maar zo ongeveer als een soort hints kon uitbeelden wat ik bedoelde, dan kwamen ze met de titel. Later veranderde er van alles en wist niemand meer precies wat ik bedoelde (meer dan een jaar geleden zegt u?) waar welk boek stond vanwege nieuwerwetserige indelingen.

Stoel
Bij Broese -zal ik gewoon zeggen: staan al- van die krukjes die je kan pakken als je te moe wordt. In de kelder (bij filosofie) stonden de lekkere stoelen. Boek+stoel+koffie=een intiem feestje.

Toch
Je krijgt het er bij mij niet in dat het ligt aan de toename van (e)boekverkopen via internet, bol.com en dat er geen plek meer zou zijn voor een goede boekhandel. Natuurlijk moesten er vast wel wat aanpassingen volgen, toch was het er tot hij gesloten werd druk en ik kan het weten omdat je op weg naar de biblitheek altijd langs Broese komt.

Actie voor behoud Broese
Diverse Utrechters zijn in actie gekomen om te voorkomen dat de boekhandel helemaal verdwijnt. Er is door een voormalig medewerker een facebookpagina aangemaakt “Broese moet blijven”. Op het raam van de winkel hangt een poster met deze tekst. Twee toeristen vroegen mij wat dit betekende en waarom de boekwinkel dicht was.

wachtenWat zouden jullie geantwoord hebben?

Reacties staat uit voor Boek+stoel+koffie is een intiem feestje

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.