Allez les bleus!

Verbaasd kijk ik naar mijn schermpje. Net heeft Franse Michel “Allez les bleus” ge’smst. Dat hij een sportfan is weet ik, meestal kijkt hij naar rugby dat ontzettend populair is in (Zuid-)Frankrijk. Wist ik veel dat juist vanavond Frankrijk in Parijs aftrapt tegen het Nederlandse elftal.

Uitgerekend een Fransman moet me hieraan herinneren. WK – jeetje – we hebben net die Olympische Spelen gehad. Een oefeninterland met Les Bleus. Ik denk er nog even over na wat ik ga terug sms’en.

Percuter
Opeens moet ik weer denken aan die beruchte wedstrijd Frankrijk- Italie, de WK finale 2006. We bekeken de wedstrijd vanuit een Frans zomerhuisje, een huisje waar de energie van zonnecollectoren kwam. Omdat we vreesden niet genoeg energie te hebben voor de hele wedstrijd, werd de tv uitgezet in de pauze. Er volgde namelijk een verlenging (weet u het nog?). Tijdens de pauze liepen wij even naar buiten en bewonderden de bergen en het prachtige uitzicht en we konden Italie bijna horen omdat het huisje vlakbij Italie lag. De vader van mijn vriendin had nog voorgesteld om de wedstrijd in een Italiaanse kroeg vlakbij te bekijken. Ik vond dat een geinig idee maar de anderen (Fransen) keken hem aan alsof hij compleet gestoord was. Trouwens de Fransen zijn niet zo super enthousiast over hun voetbalploeg en begrijpen de oranjekoorts niet.

Uiteindelijk won Italie met 2-0, de Fransen wilden maar niet scoren, Zidane deed raar (De Zidane-kopstoot) en ik hoor nog de vader van een vriendin roepen: percuter, alors, percuuuuuuter! met nog wat woorden die ik nu niet herhaal, maar dat “percuter” wilde maar niet lukken.
We dronken wijn na afloop, dat lukte wel.

Allez les oranges!

1 reactie

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Frankrijk, Humor

Een Reactie op “Allez les bleus!

  1. Henk

    En, was Michel blij met t resultaat?

    Like