Een toelatingstoets is een goed idee!

Een waarheidBeste Jet Bussemaker,

Bijspijkeren maar
Hebt u genoten dit weekend? Het was heerlijk weer, en nu tijd voor een grote schoonmaak? Ik hoorde (en begreep niet) dat u er niets aan wilt doen, aan die ‘‘ondermaatse MBO’ers’ op de Pabo die zoveel moeite hebben met rekenen en taal. Niet allemaal hoor, maar toch wel erg veel. Bijna de helft van de MBO’ers (die zelfs al 3x de rekentoets mogen doen en het dan nog niet halen) heeft niet voldoende niveau om de Pabo af te maken. Ze mogen gewoon doormodderen. We sturen onze kinderen wel eindeloos naar bijles, bijspijkerinstituten en als we rijk zijn betalen we veel geld om ze mee te nemen de wereld in, ver weg van Nederland. Waarom zou je als land goede onderwijzers en docenten willen…

Toelatingstoets
Volgens mij hebt u mijn vorige brief nog niet gelezen of ligt hij op een stapeltje naast de to-do list?
U zult iets moeten gaan doen aan dat niveau. Ik pleit voor een toelatingstoets! En vooral ook een toelatingstoets voor ministers van onderwijs.

Niet iedereen
Kom nu niet aan met die onzin: we hebben iedereen nodig. Nee, we hebben GOEDE mensen nodig in het onderwijs, niet IEDEREEN. Juist door dat veel te soepele, suffe toelatingsbeleid zitten we nu al met de gebakken peren. Begrijpt u niet dat een gebrek aan niveau doorsijpelt in de hele maatschappij? Ook degene die niet in het onderwijs gaan maar andere beroepen uitoefenen hebben NIVEAU nodig. En helaas: niet iedereen leert gemakkelijk. Daarom heb je juist goeie mensen nodig.

Lesmateriaal
En als u toch bezig bent, wilt u dan eens kritisch kijken naar de rekenmethodes die er op de markt zijn? En naar de docenten die op de middelbare school, op het MBO en op de Pabo rekenen geven? En als u dan toch bezig bent: kijk ook even naar het reken- en taalonderwijs op het MBO.
En wilt u ook Fred Teeven tot orde roepen? Criminele jongeren verplicht naar school… naar het MBO bijvoorbeeld. Hij denkt vast: “Oh, wat ben ik blij dat ik niet voor de klas sta…

Ik ben een roepende in de woestijn, vandaar dat warme weekend. Bereid u voor op een hete zomer

Verder lezen? Klik hier voor een artikel over ondermaatse MBO-ers

De vriendelijke groeten van
Juffie gelukkig onderweg

ps: hebt u mijn adres nog om terug te schrijven? Het mag ook per mail hoor. Dan klikt u even hier voor mijn email

ps: en snapt u dat van die koeien? Volgens mij werden er in uw tijd nog spreekwoorden en gezegdes geleerd en geoefend.

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor, Onderwijs, Taal

2 Reacties op “Een toelatingstoets is een goed idee!

  1. @dank je wel Diny. Net zag ik op marktplaats de volgende advertentie:
    Ik ben na een half jaar gestopt met de PABO, dus bied ik aan:Basisvaardigheden rekenen voor de PABO. Nieuwe uitgave van 2013. Eenmalig gebruikt dus zo goed als nieuw. Eronder een andere advertentie voor hetzelfde boek “zo goed als nieuw”.

    Like

  2. Diny

    Beste Juffie, ik had het niet beter kunnen verwoorden ! En nu wachten op reactie vd beleidsmaker…..

    Like