Help mij positief blijven als het over de NS gaat

Van een aardige NS-medewerker

Van een aardige NS-medewerker

Ik ben een beetje dom geweest
Het is tenslotte mijn eigen schuld dat ik niet heb uitgecheckt gisteren. Vraag me niet waarom, als je iets vergeet dan weet je het juist niet meer. Het is de eerste keer dat het mij overkomt, of tenminste de eerste keer dat ik het niet binnen 6 uur ontdek. In dat geval had ik nog snel naar een NS uitcheckpaal op het station kunnen fietsen om uit te checken

Geen machine
Help mij positief blijven. Allereerst was ik boos op mezelf. He, verdorie, wat stom. Meestal zit ik al met mijn kaart klaar als we het station binnenrijden omdat ik weet dat ik het anders vergeet. Mild zijn, zo denk ik, mild naar mezelf. Je mag ook weleens wat vergeten, je bent geen machine.

Boos op de NS?
Ok, maar als ik dan niet boos ben op mezelf, dan zou ik wel haast boos kunnen worden op de NS omdat zij dit systeem hebben bedacht. Elke keer als mensen vergeten uit te checken en er geen werk van maken, verdient er iemand geld, toch? Heb ik niet net gelezen hoeveel geld sommige topbazen krijgen?

kaartservicecodes, accounts en koppelen maar
’s Nachts heb ik al uitgebreid geprobeerd in te loggen. Helaas na de zes uur die ervoor staan. Daar word je niet milder van want jee o jee wat is het allemaal ingewikkeld gemaakt. Voor je je ov-chip en je NS-kaart gekoppeld hebt, ben je alweer een eind verder. Bovendien vind de definitieve koppeling plaats…. op het station want daar moet ik naar toe zo zegt het mailtje mij:

Zo laadt u kaartservicecode op uw OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat:

Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder naast het scherm.

Kies ‘Ophalen bestellingen’ en volg de aanwijzingen op het scherm.

Vroeger
Mild blijven. Het is een les in geduld. Zo werkt dat anno 2014. Je moet inloggen en allerlei persoonlijke gegevens prijsgeven die je juist zorgvuldig geheim had gehouden. Dat allemaal omdat je anders zomaar 10 euro kwijt bent. Dus adem ik rustig in en rustig uit en probeer de schade beperkt te houden. Toch droom ik van de eenvoud die er vroeger was. Gewoon naar een loketeen servicebalie gaan om even iets te regelen. Nee, dat zal niet gaan. Je bent de pineut als jij iets fout doet. Gelukkig zijn er aardige goed communicerende NS-medewerkers en die zitten er speciaal voor jou, de klant.

Informatiehokje twee Utrecht Centraal Station
Dan naar het station, “mijn bestelling ophalen” , tas mee voor de lading 😉 Ik kom langs informatiehokje Twee (onthoud het nummer, dit is belangrijk). Daar zit een vriendelijke meneer die niet meteen begint te roepen: “dat is uw eigen schuld/niets aan te doen” maar mij zo goed mogelijk probeert te helpen.

Waar zijn de strookjes
“Kunt u mij vertellen of ik het ook op kan lossen zonder dat het mij 0.10 cent per minuut kost via de klantenservice? ”
Meneer Vriendelijk: “Ja, ik had hier van de strookjes liggen. Daar stond op hoe u het via internet kunt regelen, dan hoeft u hen niet op te bellen want daar hangt u lang aan de lijn. Vervelend dat ik die strookjes niet kan vinden, daar staat het echtop. Ik weet dat ze wel in Informatiehokje 3 liggen”

Helaas vraag ik ook eerst naar de lokettende servicebalie
“Dat kan natuurlijk ook, daar kunt u het aan mijn collega’s vragen”
“Dank u wel”.

Mevrouw Onvriendelijk
Ik maak de grote fout om naar de lokettenservicebalie te lopen en tref een norse mevrouw die mij meteen afblaft. Ze straalt uit hoe dom ze mij vindt dat ik niet heb uitgecheckt. En ik moet gewoon die dure klantenservice bellen voor 0,10 cent per minuut. En hoe kom ik erbij dat er een andere manier zou zijn?? Wat mankeert mij?
Nou, omdat uw collega heeft verteld dat er strookjes zijn waarop staat dat je….
“Nee, nee, nee. Dat kan helemaal niet. Dat is onzin. Nooit van gehoord! Haar collega die naast haar zit aan servicebalie zoveel knikt Nee- mee als zij dat van hem eist. ” Ik druip af en besluit naar Informatiehokje 3 te lopen (richting Jaarbeurs) Dit strookt toch niet met het verhaal van Meneer Vriendelijk?

Meneer van Informatiehokje 3
Daar zit een NS-medewerker met een staartje en hij heeft geen idee waar ik het over heb. Hij haalt vele keren zijn schouders op net als de medewerker die tegen het informatiehokje leunt. De Staartjes Meneer pakt een kaartje en geeft dat mij. Dat kaartje had ik al en dat is het niet. Omdat ik blijf aandringen vindt hij opeens toch wat strookjes. Ik vraag er twee om er één aan die aardige meneer van Informatiehokje 2 te geven.

Toch bellen
Helaas blijkt dat ik toch die klantenservice 0900-202 11 63 moet bellen voor 0,10 cent per minuut.
Wel staat er toch wat meer informatie op dan de Onvriendelijke Mevrouw achter het loketde servicebalie beweerde te hebben/weten en er bestaan dus wel degelijk “strookjes”. Dit strookje is vast opgesteld door iemand van de NS die de klanten beter begrijpt en ze niet onaardig wilde behandelen. Dank u wel aardige NS-medewerker! Volgens mij denkt u ook aan het milieu want er passen zeker 2 strookjes op een A4 formulier.

Afblaffen
Terug naar Informatiehokje nummer twee om De Vriendelijke Medewerker het strookje te geven. Hij is er blij mee en kijkt iets minder bedrukt. “Ik ben net telefonisch afgeblaft door mijn collega van de lokettende servicebalie (ik knik begrijpend, hij heeft dezelfde behandeling gehad die ze mij gaf) die beweerde dat zoiets niet bestond. Dank u wel dat u een briefje hebt meegenomen voor mij”.

NS niet meer mailen
Thuisgekomen probeer ik tegen beter weten in nog wat andere opties. Al snel kom ik erachter dat je de NS klantenservice niet meer mag mailen.

Regelmatig krijgen wij reacties van reizigers die per e-mail contact willen met de Nederlandse Spoorwegen. NS wil het liefst dat reizigers contact opnemen met de NS Klantenservice via de virtuele medewerker. Maar de klantenservice is ook gewoon per e-mail bereikbaar.

Update februari 2014: Het e-mailadres van de NS Klantenservice is helaas inmiddels geblokkeerd. Wel heeft NS een openbaar forum waar gemakkelijk vragen gesteld kunnen worden. Als u toch persoonlijk digitaal contact wil met NS, kan dat uitsluitend via de virtuele medewerker van NS. Daarnaast kunt u nog gebruik maken van de telefoon of post.

De virtuele medewerker (VM)
Die wil van alles van me weten (maar blaft me gelukkig niet af) en ik vul in dat ik graag teruggebeld wil worden (“alvast bedankt””wat bedoelt u?” vraagt de VM), vervolgens zie ik kortstondig het bericht dat ze mij tussen nu en 5 dagen terug zullen bellen. De klantenservice opbellen voor 0,10 cent per minuut om bijna 15 euro terug te krijgen dat de NS teveel afgeschreven heeft, heeft weinig zin als ik tijden aan de lijn hang en dan ook al een tientje kwijt ben. Ik heb enkel gereisd van Amersfoort naar Utrecht, met korting… Was ik maar bij moeder thuisgebleven.

De NS zegt

NS vermoedt dat vooral reizigers die na een bus- of tramreis vergeten uit te checken, hun geld niet terugvragen. “In die gevallen gaat het bijvoorbeeld om een paar euro die je kwijtraakt als je niet uitcheckt. Bij de trein kan dat gaan om bedragen van 15 euro.”
Volgens de spoorwegen is het juist nadelig dat mensen vergeten uit te checken. “Met het geld doen we niets, omdat het niet van ons is, maar het kost ons wel personeel om reizigers te helpen hun geld terug te krijgen.”

Vriendelijk
Is het een idee voor alle NS-medewerkers om het ondanks domme klanten gezellig te houden onder elkaar?
Als ik niet gevraagd had hoe het op te lossen, en niet naar die Onaardige Mevrouw achter het loket was gegaan dan had die Onvriendelijke Mevrouw de meneer in het Informatiehokje twee niet opgebeld om hem af te blaffen. Had ze niets beters te doen? Zoals iemand helpen? O ja, ik zou positief blijven.
Ze heeft hem vast haar excuses aangeboden, ze had zelf even een moeilijk moment, en ze gaan vanavond gezellig iets drinken en daarna met de trein naar huis en hoeven elkaar er niet aan te herinneren dat er uitgecheckt moet worden. En zij zal zorgen voor een enorme verspreiding van strookjes.

Ringxiety
(vandaag heb ik ringxiety, elke keer denk ik dat ik mijn telefoon hoor.)
Als ze mij niet terugbellen tussen nu en vijf dagen, dan ga ik maar weer eens een brief schrijven.
He, daar heb ik echt zin in, een ouderwetse brief.
Dank je wel NS.

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

2 Reacties op “Help mij positief blijven als het over de NS gaat

  1. Pingback: Wat doe ik als ik bij NS vergeet uit te checken? Twee oplossingen | juffiegelukkigonderweg

  2. Diny

    Leve het informatica tijdperk. Doet me ook denken aan het onderwijs, daar ‘waar het kind centraal staat’ . Organisaties raken verder en verder verwijderd van hun oorspronkelijke missie. Zo gaat de ING, en welke bank zal volgen, straks over tot het verkopen van klanten gegevens. Natuurlijk allemaal in het belang van de klant……

    Like