Hakim ik weet niets

IMG_5066Tegenwoordig ben ik voor de openingstijden van de winkels al op pad. Dat is niet omdat ik opeens zo’n vroege vogel ben geworden, nee het is omdat er steeds meer winkels laat opengaan. Vanwege de koopzondag verschuift het en voelt maandag als zondag en dinsdag als maandag, zoiets.

Wachten

Omdat mensen op zondag een boek kunnen kopen moeten ze op andere dagen langer wachten. Logisch toch?In ieder geval stond ik mijn tijd te doden voor de etalage van de  boekwinkel die zo graag weer open wilde een tijdje geleden. In de etalage zie ik allemaal boeken over de Dom en als ik me om zou draaien dan zou ik de Dom zelfs zien. Maar als ik me omdraai omdat ik een stem hoor, zie ik iets anders, of liever gezegd iemand anders.

“Hallo, kijk eens?”

Het volgende moment sta ik met twee papiertjes in mijn hand. Gedichten die Hakim heeft gemaakt.

“Gedichten kopen?”

Dat heb ik nog niet vaker meegemaakt. Een straatkrant ja, of iemand die geld wil voor een overnachting of – veel erger – het bijna gefluisterde “fietsje kopen”. Niets van dit alles, hier gaat het om het woord.

Nog voordat ik de gedichten lees vraag ik of hij gegeten heeft.

“Ja, dank u wel, ik heb gegeten”.

“En gedronken? Koffie?”

“Dank u, ik heb al koffie gehad”.

“Twee euro” zegt hij vervolgens, “een euro per gedicht”. Hij lacht er wel bij. Nu weet ik dat er aan poëzie heel wat vooraf gaat, maar één euro per gedicht?

Ik ben vrij

Om wat meer tijd te kopen zeg ik dat ik de gedichten eerst rustig wil lezen en dat doe ik ook, de winkel en bibliotheek zijn toch dicht, misschien gaat Hakim ook wel naar de bibliotheek? Zou het een project zijn van Atrecht, dat dichten? Ach, het maakt me niet uit, Hakim krijg zijn twee euro omdat hij zijn niets weten elegant verpakt. Gedicht zegt”: “ik ben vrij” dat blijft bij mij hangen en als ik doorloop zie ik dat de gracht wel erg klein is.

 

Hakim ik weet niets

Ik weet niet waar de tijd is

Tijd is groot

Gracht is klein

Maar jammer zee is groot

Ieder land heeft zee

Maar jammer mensen onder water kunnen niet adem halen

Luister ik zeg je wat gebeurt in Nederland doet pijn

Ik discussieer met Geert Wilders

Waarom geen moslim in Nederland?

Wat denkt hij, ik ben moslim, moslim in hart

Ik hoef niet te bidden

Maar God zal iedereen vergeven

Degene bidden en die niet bidden

Waarom katholiek gaat naar kerk

En mag moslim niet naar de kerk hier in Nederland

Geert Wilders zegt je mag niet als moslim bestaan in Nederland

Goede moslim kan je vertrouwen en niet goede moslim niet

Interesseert mij niet moslim of niet moslim

Ik ben mens en wil met mensen omgaan

 

Hakim ik weet niets

Gedicht hardloper

Waar ga je naartoe gedicht

Gedicht zegt ik ga naar water

Naar zee

Gedicht zegt ik ben vrij

Ik zoek man of vrouw vrij

En dan leven met elkaar

Samen zorgen

Gedicht waar ga je naartoe gedicht

Gedicht zegt heb je niks mee te maken

Je hebt een grote mond

Maar ik heb een kleine mond

Maar ik kijk wat ik eet

Toekomst voor eten en drinken

Samen met elkaar iets bouwen mensen

Maar niet wat zeg je politiek

Is belangrijk

Maar politiek van Nederland diep onder water

Waarom zeg je Nederland

Nederland moet leren wat Nederland betekent

En dan hierover praten

Maar niet ik ken Nederland en dan gelijk grote moeite hebben met eigen land

Paar mensen geboren hier in Nederland

Maakt niets uit wat voor mensen

Je hebt recht en dezelfde grond in water

 

 

 

Reacties staat uit voor Hakim ik weet niets

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Creativiteit, Humor, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.