Uit eigen tuin – deel 1 De gladiool

IMG_0065Zonder er vier dagen voor gelopen te hebben, heb ik gladiolen in huis. Gladiolen die ik zelf “gekweekt”heb in de tuin in Frankrijk (le glaïeul- prachtig Wordfeud-woord als je de Franse versie van deze scrabble app speelt)  maar dit terzijde.

Afgeprijsde bolletjes – toch prijs

Het is slechts tuinieren voor beginners want ik hoefde alleen maar de bolletjes in de grond te stoppen. Weliswaar waren de bolletjes afgeprijsd omdat ze ‘overtijd’ waren – de gladiolen hadden al veel eerder de grond in gemoeten. Echter ik weet nu: gewoon in de grond stoppen en dan rustig afwachten of er iets op komt.

Bollen in de grond

Er stond op het pakje dat je uiterlijk tot eind mei de bollen in de zon kunt planten. Gelukkig zijn mijn gladiolen niet zo maand-vast en lukte het ook nog eind juni.

De gladiool, gladius (=zwaard)  is werkelijk een feest om te zien. De kleur is donkerder dan je op de foto ziet omdat de foto’s binnen gemaakt zijn. Oorspronkelijk komen ze uit Zuid-Afrika en daar werden ze gebruikt als voedsel en als biologisch geneesmiddel.

ps: dat kleine gaatje in het blad – zie close up onder- komt omdat ik altijd strijd moet leveren met slakken en die winnen het soms als je even niet oplet. Bovendien schijnen rode bloemen meer insecten aan te trekken.

 

 

IMG_0064IMG_0063

Reacties staat uit voor Uit eigen tuin – deel 1 De gladiool

Opgeslagen onder Natuur

Reacties zijn gesloten.