Het effect van de Hobbit én

vreemd landschapMijn hart bonkt in mijn keel en ik kijk koortsachtig om me heen. Ringwegen, viaducten en fly-overs, razend verkeer van alle kanten. En in de verte een vreemd landschap. Alsof ik hier opeens zomaar neergezet ben en net wakker. Geen tijd te verliezen. Een seconde later begin ik te rennen. De ene weg na de andere en net op het juiste moment vlieg ik van een weg op een brug. Mijn voeten weten precies waar ze moeten gaan en terwijl ik me doodmoe voel, lukt het me toch om meters te maken. Getoeter en geklaxoneer beneden me en boze gebaren omdat ik hen in gevaar breng. Ik heb er geen tijd voor heb omdat het alternatief verschrikkelijk is.  Ik voel me opgejaagd als een stuk wild en weet dat ik sneller moet zijn dan ‘zij’. En zij zijn met velen en marcheren in dichte rijen met zwaarden.

De kade – veiligheid

In de verte zie ik de contouren van Lissabon zoals ik het ken van vroeger en dat voelt vertrouwd maar ik ben nog lang niet in veiligheid. Ik maak een laatste sprong en trek een sprint. Een lichte aarzeling maar dan loop ik de kade op. Daar staan mensen die zwijgend toezien hoe ik naar een groot schip aan het rennen ben . Er is een sluis opengezet en iedereen loopt juist de andere kant op. Opeens is er geen houden meer aan, het water komt me van alle kanten tegemoet terwijl een groot gevaarte met houten haken een platform loskoppelt zodat ik opeens midden in zee beland ben.

Badend in het zweet word ik wakker en pas uren later besef ik dat het kleine stukje uit The Hobbit (in “The Graham Norton Show”) mij in deze nare droom heeft doen belanden. En, nou ja vooruit dan, gecombineerd met een koortsig gevoel.

I don’t know where they all came from

Ian McKellen die Gandalf speelt in The Hobbit The Battle of the Five Armies vertelt bij Graham Norton dat hij zelf geen enkel idee had van de plot en het pas snapte toen hij de film in het geheel zag. Ook de scenes met de legers zijn onbekend voor hem.”Dat is allemaal computerwerk, ik weet ook niet precies hoe ze dat gedaan hebben. Ik heb die legers nooit gezien. It was just me and the mates pretending to fight. I don’t know where they all came from. Het leger in mijn droom voelde heel echt!  Voor mij…Blijkbaar kan je brein ook een computeranimatie aanmaken en heb je film zonder naar de film te gaan.

 You shall not pass!

Ook echt is Sir Ian McKellens aanwezigheid op een school waarin hij de kinderen aanmoedigt hun best te doen met een van zijn memorable quotes.

*vraag me niet waarom ik wist dat ik in Lissabon was en vraag me ook niets over de films. Ik weet er verder niet zoveel van, net als Ian McKellen die tegen Graham Norton zegt “vraag me niet meer over de film, ik heb geen idee.”

 

 

Reacties staat uit voor Het effect van de Hobbit én

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Film, Humor, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.