Kom je nog een keer terug?

IMG_1121Niemand tot zover

Voor de lezers met voorkennis over mijn tandartsverhaal: gewoon verder lezen. Voor de anderen klik eerst op de link Wie o wie helpt mij? De tips stromen nog niet binnen dus ik vrees dat er niemand is die én in Utrecht woont én een goede tandarts heeft.

Mijn date

Ik fiets door de regen naar mijn date. Als hij via een knop de deur opengedaan heeft, sta ik voor de lift om naar de praktijk te gaan die op de eerste verdieping is. Een aantal jaren geleden heeft hij die lift erin laten zetten voor al zijn oude(re) klanten die niet meer goed trap kunnen lopen. Ze moeten trouwens nog wel altijd één trap op omdat je anders niet bij de voordeur komt. Zo kom je misschien langzaam van al je oude klanten af?

Er hangt een briefje op de lift: Bediening van de lift is veranderd

Ik stap de lift in en daar hangt weer een briefje met heel veel pijlen. Duidelijk staat er op wat je precies moet doen maar natuurlijk doe ik het eerst verkeerd. Een gevalletje van trekken aan een deur terwijl er duwen staat of andersom.

IMG_0124Toch kom ik boven en ben net een interessant artikel aan het lezen over een Nederlander die zich voor langere tijd in Parijs heeft gevestigd als mijn tandarts op de wachtkamerdeur klopt (wat denkt hij dat ik zit te doen?) en de deur opendoet.

We praten over de buien en het weer, of liever: hij praat voornamelijk over het weer om dan plotseling af te kappen met:

we zijn hier niet om over het weer te praten, maar om naar tanden te kijken.

Lekkage

Wist je dat het alweer tijd is om foto’s te nemen?

Dit doet hij om de zoveel jaar. Een hard kartonnetje in je mond en binnen no-time staat je gebit op de foto. De eerste keer dat hij dit deed glom hij van trots. KIJK, daar zijn ze al! Fantastisch! (niet mijn tanden maar de techniek) Op het scherm: hier zit een scheurtje, daar zit een gat.  Ik vond het helemaal niet zo mooi want destijds bleek er al meteen van alles aan de hand met kleine scheurtjes en dingetjes die hij in één oogopslag ziet maar die ik niet kan onderscheiden. Zoveel anticiperen op toekomstige problemen vond ik beangstigend.

Datumloos

Hier zit lekkage, zie je dat?

Nee, ik zie er niets van.

Dit zwarte vlekje hier, en hier zie je het nog beter.

Lekkage? Hoe kan dat?

Die heb ik er niet ingezet toch? zegt hij, ik heb volgens mij nooit met zilver gewerkt.

“Ik kom al jaren hier, van welk jaar is die vulling”?

Hij blijkt datumloos te zijn volgens de computer. Ja, ik heb gevulde kiezen van voor het computertijdperk, man ik ben stokoud. Hij blijft er even naar kijken en wil niet dat het een gevulde kies van hem is.

Hee kijk nog één

En die moet ook. ‘ns even kijken. Drie kwartier, ja doe maar drie kwartier.

Ik weet dan voldoende: 3 kwartier fysiek en financieel pijn lijden en dat allemaal omdat hij zo nodig foto’s moest nemen. Tien jaar geleden nam hij een foto waarop hij een scheurtje zag in een kies. Ik voelde niets aan die kies. “Daar ga je denk ik wel last van krijgen klonk het dreigend” Tien jaar later heb ik nog steeds geen last dus soms is hij wat té precies. Wel fijn dat het voor mij zo is meegevallen. Nu probeer ik ook nog: moet dit echt… Ja, dit is onontkoombaar.

Niets over pensioen, wel over masseren

Hij zegt niets over zijn pensioen. Wel krijg ik nog een college over tanden stoken en doe ik het natuurlijk weer helemaal fout. Ik moet het tandvlees masseren! Als altijd schiet ik in de stress als hij zijn strenge stem opzet. Zo, moet het, kijk eens naar hoe ik hem vasthoud! Achter hem zie ik hoe zijn vrouw even wat anders gaat doen. Zou hij nou straks haar college gaan geven? Hij wil mijn tanden en kiezen goed verzorgd achterlaten denk ik.

We maken een afspraak voor over 3 weken en zal hij me dan pas zeggen dat hij gaat stoppen? Hij heeft geen weet van mijn voorkennis en ik maak hem niet wijzer dus zo spelen we allebei een klein toneelstukje als ik hem nog iets vraag over mijn gebit.
Buiten bedenk ik dat hij er toch wel moe uit zag en ben ik ondertussen gewend aan het idee dat hij van zijn rust gaat genieten en ik met een ander verder moet.Nou ja eerst nog een lekkage laten verhelpen.

C’est la vie.

Reacties staat uit voor Kom je nog een keer terug?

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor

Reacties zijn gesloten.