Voor iedereen die haar nog niet kent…

Aya uit Yopougon

Aya

Aya geeft Hervé advies

Aya geeft Hervé advies

We zijn al een tijdje bevriend, Aya en ik. Al eerder berichtte ik over haar (in 2008, op een oud blog dat vroeger weblog heette)  maar voor iedereen die mij pas sinds 2013 leest en me niet al sinds 2006 volgt, is zij er weer even. Omdat ik het vandaag over haar had en omdat ze lastig terug te vinden is in mijn blog-archieven.

Aya en Hervé

Aya verdient een goede plek en is een aanrader : wil je graag je Frans verbeteren omdat je naar een franstalig land in (West) Afrika gaat? Denk dan aan Aya.

Yopougon is trouwens een volksbuurt in Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust, een West-Afrikaans land.

Marguerite Abouet die het geschreven heeft, is zelf geboren in Abidjan en het is gebaseerd op haar jeugd. Aya is een beetje anders dan haar vriendinnen. ‘Ik wil niet eindigen in de K-serie’ zo zegt Aya tegen vriendinnen Bintou en Adjoua. En, zo zul je je afvragen: wat is dan die K-serie? Dat is Kapper, Kleren, Kereljacht. Haar vriendinnen gaan juist graag naar ‘Ça va chauffer’ om te dansen. En ze laten zich kussen in het Duizendsterrenhotel: onder de Blote Hemel waar ‘s avonds de mannen en vrouwen naar elkaar op zoek zijn. Daar gaat nog  weleens wat mis trouwens.

Aya en Hervé

Humor
Af en toe moet Aya er aan geloven en is ze min of meer verplicht uit te gaan met een jongen die niet echt de slimste is.
‘Heb je een vriendje?’
‘Hoezo’ vraagt Aya?
‘Nou, eh niks. gewoon even informatiseren’.
‘Je zegt niet informatiseren, het is informeren’ legt Aya dan geduldig uit.
En passant helpt ze hem ook nog met adviezen voor zijn toekomst.

TekeningDe tekenaar
Hebben jullie het door? Ik probeer jullie enthousiast te maken voor de prachtig getekende strip. Die tekeningen maakte Clement Oubrerie. Zijn cv is bijzonder. Na een niet afgemaakte opleiding in Parijs naar Amerika vertrekken, daar uiteindelijk in de gevangenis belanden omdat je geen papieren hebt, vervolgens terug naar Frankrijk… om te kinderboeken illustreren. Tuurlijk. Als hij niet tekent, heeft hij nog tijd om met een funkband naar de Ivoorkust te reizen. Deh, denk je, wat heb ik een normaal leven…

Pagina_1Bekroond
Ik ben trouwens niet de enige,  die enthousiast is over dit mooie grappig getekende stripverhaal Het boek is bekroond als het beste debuutalbum Angoulême (“hoofdstad van de Strip”) 2006.  Eigenlijk kom ik er dus heel laat mee,  mijn excuses.

Soap
Toen ik de strip las moest ik denken aan een Ivoriaanse soap-serie die ik ooit bij een Afrikaanse kennis van mij zag (hij bood me de hele serie op CD aan) Tot mijn verbazing was hij razend enthousiast over al die kleine dingetjes die in de soap gebeurden. Er waren heel wat grote en kleine ruzies over relaties en vooral veel ruzie tussen vrouwen. De vrouwen begroeten elkaar elke keer heel enthousiast met ‘Ma Copine!’ Maar ondertussen… En zo dacht ik laatst nog, het is al wat jaartjes geleden dat ik iemand uit Ivoorkust moest bemiddelen naar werk. Hij had een foto bij zijn cv afgedrukt: ‘Ik ben namelijk heel beroemd want ik heb in een soap meegespeeld…’ Een ander soort soap dat dit ‘soap-stripverhaal’ dat tegewoordig heel hip een graphic novel heet. Volgens mij heette de soap trouwens “Ma famille”. Het ging er heftig aan toe met al die ‘ma copine’ en ‘mes copines’!

Woordenlijstje
Even terugkomend op Aya, die Gazelle, je hoeft geen yako te hebben met haar. Volgens mij gaat het goed met haar. Er zijn al zeker 6 delen. Deh, als je er eenmaal aan begint…
Achterin het boek staat een kort woordenlijstje. Je kent alvast 3 woorden: gazelle=knap meisje. Yako=medelijden. Deh= een uitroep die ze om de haverklap gebruiken. Ook staan er achterin nog recepten en een handleiding ‘hoe doe je een lendendoek om’. Veel leesplezier!

Wil je nog meer lezen/bekijken, kijk dan op de website van moorsmagazine

Reacties staat uit voor Voor iedereen die haar nog niet kent…

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.