Met wilskracht kom je verder in het leven

Niet

en met een beetje psychologie… En wilskracht vermindert ook pijn. Met wilskracht leef je langer. Vinden jullie dit geen mooie koppen boven een artikel? Vervolgens ga ik net als bij nu.nl in een paar regels een persoonlijk experiment veralgemeniseren.

Dikwijls

Is dat trouwens een moeilijk woord om uit te spreken? (veralgemeniseren?) Ik schrok een beetje van het feit dat “METEOROLOGISCH het moeilijkst uit te spreken woord is (Onze Taal) omdat dit woord er bij mij heel spontaan zonder een hapering uitkomt. Dat is vreemd. Voor mij is het woord “dikwijls” lastig qua uitspraak dus dat gebruik ik niet meer want vaak kun je een ander woord gebruiken en zo dikwijls kom ik het woord niet meer tegen. Een beetje wilskracht en je onthoudt gemakkelijk een synoniem. Dikwijls vind ik ook een gek woord trouwens maar dit terzijde.

Op je rechterzijde slapen

Mijn bruggetje! – zomaar alsof ik een meteorologisch aspect wil bespreken: terzijde. Vannacht lag ik terzijde. Op een zijde. Op hoofdzakelijk mijn rechterzijde en juist dat simpele feit veroorzaakt mogelijk meer pijn. Al jaren ben ik een rechterzijde slaper en heb daar nooit veel gedachten aan gewijd. Al die jaren was ik dan ook vrij van kiespijn. De laatste weken kan ik daar alleen maar over dromen. niet meer dromen omdat ik kiespijn heb. Van die vervelende zeurende hier-ben-ik-en-ik-ga-niet-weg kiespijn en houd-die-paracetamol- maar-in-de-buurt.

De pijn

-Dit stukje+ zo ging dat vroeger mag je overslaan als het even wat minder met je gaat of als je geen zin hebt in pijnpraatjes van anderen- Met de rest ga ik nu verder met: De pijn is ontstaan nadat mijn tandarts een week of vijf geleden twee van mijn oude (“datumloze” riep hij- zoooo oud dus) vullingen moest vervangen omdat ze lekkage vertoonden. Hij had mij een klein beetje gewaarschuwd – dat één van die vullingen heel groot was en dat dat meer werk (lees:pijn) zou kunnen veroorzaken maar allemaal noodzakelijk nuttig enzo. Dat die vulling zo groot was had ik te danken aan mijn jeugdtandartsbeul die nergens een Spaan van heel liet. Hij vond altijd wel iets om lekker flink te boren. Zijn huis had hij helemaal bij elkaar geboord in een aparte creatieve vorm die in de volksmond “De Holle Kies” werd genoemd.

Zo ging dat vroeger

We moesten altijd met z’n allen tegelijk naar binnen bij de tandarts die ‘kinderen erbij deed’ omdat hij nou eenmaal tandarts was maar niet betrapt werd op enig geduld of vriendelijkheid. Je zou er gemakkelijk traumatische ervaringen hebben kunnen opdoen. Gelukkig was ik de laatste van het stel dus waarschijnlijk was hij al wat vermoeider en zwaaide wat minder met de boor als ik aan de beurt was.

Een lampje

Opeens had ik een idee gisteren; de pijn die ik voel en niet eens precies kan lokaliseren, zit in ieder geval aan de rechterkant van mijn mond, boven maar soms voel ik het ook in mijn onderkaak of wandelt het een stukje heen en weer. Zou het niet een stuk beter zijn als ik NIET op mijn rechterzijde ging liggen? De paracetamol lonkte maar sinds ik gisteren las (ik lees te veel – ik weet het) dat je met paracetamol niet alleen pijn maar ook gevoelens onderdrukt, wil ik het niet te vaak slikken. De laatste tijd zat ik al over mijn max heen en voor je het weet word ik omschreven als “een gevoelloos typ” terwijl ik ondertussen crepeer. Hoe erg kan het worden. Nee, het was tijd voor een idee en als een  “Géo Trouvetout” (Willy Wortel) bedacht ik: het zou weleens uit kunnen maken op welke zijde ik slaap.

DSC00473Buik, links of rechts of rug

Een buikslaper ben ik niet, soms begin ik op mijn rug maar dat duurt nooit lang, ik kan alleen maar het beste slapen als ik op mijn zij ga liggen en zo merkte ik: mijn rechterzij. Ja juist, jullie snappen het lampje nu: DIE RECHTERZIJ DOET PIJN! Dus moet ik op mijn linkerzij gaan liggen. Ik kan jullie verzekeren dat er een interne en externe strijd woedde. Elke keer bleek ik toch weer op die rechterzijde te gaan liggen en moest ik weer terug. LINKS VERDORIE!

Het beste medicijn

Slaap is natuurlijk het beste medicijn en uiteindelijk won de slaap het terwijl ik op mijn linkerzij in slaap viel (tenminste dat geloof ik – ik heb geen getuigen maar moest het doen met een inspectie van mijn kussen) en het is echt pure winst omdat ik geen enkel paracetamolletje (het lijkt minder erg als je de woorden verkleint) heb genomen. Hoera! Ik heb wel een beetje pijn gevoeld maar en er viel mee in te slapen. Vandaar dat ik daar de wijsheid aan ontleen dat je verder komt met wilskracht. In ieder geval kom je de nacht door zonder aspirine.

maar je moet er wel in geloven he? Psychologische pijnbestrijding.

ps: vanavond ga ik weer op mijn linkerzijde liggen. Jippie, lekker slapen!

Reacties staat uit voor Met wilskracht kom je verder in het leven

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor, imperfectie, Internet

Reacties zijn gesloten.