Hoe ga ik zinnig om met mijn tijd?

Nee, geen flitscursus time-management want als je die aan het zoeken bent op internet, kun je toch beter aan de slag gaan. Immers:

Verwar verzamelen van informatie niet met organiseren. Je bent stiekem gewoon je tijd aan het verdoen/beslissingen uitstellen.

Waarschijnlijk heb je net als ik last van afleiding. Teveel afleiding. Voor je het weet ben je wel bezig maar je handelt niet.

Aan de slag

Aan de slag

Tip 1 van Ernest Hemingway

Verwar bezig zijn nooit met handelen.

Je komt nergens meer aan toe als je bezig bent. Ken je ze, die collega’s? Altijd bezig maar er komt nooit iets af. De hele werkplek zit volgestickerd met gele post-it briefjes omdat er van alles onthouden moet worden maar niets afgehandeld wordt. Of in de nieuwe versie: afhankelijk van de leeftijd staan ze met of zonder leesbril te turen op een smartphone en vertypen zich om alles in to-do-lijstjes te stoppen. Da’s ook een drukke bezigheid.

Tip 2

Stop met het één voor je met het ander begint. Dus als je aan het bloggen bent betekent het dat het werk waar je mee bezig was stil ligt.

vandaar tip 3

Start! Deel je klusje(s) op in aparte taken zodat je een opgeruimd gevoel krijgt bij het volbrengen van elke korte taak.

Die korte taken voorkomen  dat je gedesillusioneerd raakt als het niet in één keer af is.

DSC00327Voorbeeld: vandaag is het mijn opruim, sorteerdag. Voor de koffie moet ik 2 stapels wegwerken en na de koffie nog 2. Vervolgens moet ik de kast netjes inruimen en alles moet aan kant voor de lunch. De overgebleven rommel voer ik af naar de oud papierbak of de kringloopwinkel.

Voorlopig neem ik afscheid van jullie. Om mezelf te motiveren lees ik nog even mijn eigen tips. Als er iemand deze tips nodig heeft dan ben ik het wel. You teach best what you most need to learn – Richard Bach

Chop chop!

 

Reacties staat uit voor Hoe ga ik zinnig om met mijn tijd?

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Creativiteit, Humor, Inspiratie

Reacties zijn gesloten.