Heeft u alles kunnen vinden?

Camino

Ik kan weer een stuk lopen!

Bij de mevrouw aan de kassa leg ik de tube neer.
Heeft u alles kunnen vinden? Terwijl ze deze zin uitspreekt kijkt ze naar haar nagels. Het is 10 uur ’s ochtends.

Ik: ik heb gevonden wat ik nodig had (ik onderdruk allerlei andere dingen die ik zou kunnen zeggen – Ja, wat heeft u het handig ingedeeld!) We weten immers allebei dat ze dit moet vragen van de marketingafdeling en dat het omzetbevorderend is.  Stel ik had een vraag en durfde het niet te zeggen of stel ik ben al een half uur aan het zoeken en waar kan ik het vinden? Stel ik denk: ik ga naar een winkel waar ze nooit dit soort vragen stellen?

Mevrouw: …..

Ze slaat het volledige bedrag aan.

Ik: Er zit korting op. (daarom ben ik hier ook, vandaag, in deze winkel met deze tube, of had ik op de vraag “heeft u alles kunnen vinden” moeten antwoorden: “Ja, ik heb de tube met de 25% korting kunnen vinden op de plek waar ik die tubes altijd zie liggen, maar dit keer dus met 25% korting).

Zij: loopt naar de ‘voetencrème’ (die ik inmiddels ken – zelf gevonden) moet door haar knieën waardoor haar voeten in haar schoenen naar voren schuiven en ik een teen zie die in de verdrukking zit. Ze draait wat aan de kleine rode kortingsbordjes. Ze gaat het bordje bij “mijn tube” toch niet verschuiven en beweren dat er net op die tube geen korting zit?

Ik twijfel of ik dit de cliffhanger laat zijn. Maar nee, we moeten door!

Zwijgend loopt ze naar de kassa met in haar hand het bordje 25% waar ze naar kijkt alsof ze dat voor de eerste keer ziet en ze zucht, zucht nog eens- en humt “hm” en slaat het bedrag aan en drukt een of andere kortingscode in. Inderdaad: met korting. Het lijkt wel alsof ze met lichte verbazing naar het bedrag kijkt.  Verder doet ze er het zwijgen toe.

Weet u hoe het werkt?
Geen excuus, wel een zucht.  Ze vraagt niet eens: weet u hoe het werkt? Misschien wil ik wel weten hoe vaak ik moet smeren en of ik het beste ’s ochtends of ’s avonds moet smeren en waarin deze tube verschilt van de 5 andere tubes die er liggen. Het is een enorm risico dat ze neemt.

Ik groet haar en wens haar een fijne dag toe.

Terwijl ik naar huis loop bedenk ik dat het twee hele filosofische vragen zouden kunnen zijn, zo aan het eind van je leven: heeft u alles kunnen vinden en weet u hoe het werkt?

2 reacties

Opgeslagen onder Alledaagse dingen

2 Reacties op “Heeft u alles kunnen vinden?

  1. Ah, dus eigenlijk moet ik dit “Heeft u alles kunnen lezen?” gaan noemen 😉

    Like

  2. Henny

    Erg herkenbaar. De laatste keer dat ik ‘advies’ kreeg, ging de verkoopster de tekst voorlezen die op de achterkant van het doosje stond 😉

    Like