Ze schijnen het allemaal te weten

DSC00519Ze schijnen het allemaal te weten.

De vrouw zwaait met haar rechterarm naar een grote stapel boeken over dementie. “En de laatste mode is dementie. Moet je kijken wat je allemaal voor boeken kunt kopen over dementie. Alsof zij het weten. Vandaag dit en morgen dát.  Vast alweer achterhaald…

Dáár moet je zijn, die weten het, nou, poeh.” Ze wijst naar een schap met ‘zelfhulpboeken’.

Sorry!

Aan de andere kant van de zaak wordt er hard gelachen. Niet om de vrouw die vindt dat ze het allemaal schijnen te weten maar om een meisje dat zich verontschuldigt omdat ze tegen iemand oploopt. Terwijl ze nog een keer beter opkijkt ziet ze dat ze zich verontschuldigt heeft tegenover een bordkartonnen reclameman met koffer. Van mijn plek kan ik niet precies zien wie het is. “Sorry” zegt Het Meisje nog een keer grinnikend. Ëén van de verkoopsters merkt op dat de Kartonnen Hij dezelfde grootte heeft als een echt mens. En ik bedenk erbij dat de Kartonnen Hij net zo in de weg staat als echte mensen vaak doen.

Alle 13 goed

Op mijn ‘afdeling’ is de vrouw nog lang niet klaar met haar commentaren. Haar zoon twijfelt of hij een bepaald boek wil aanschaffen en vraagt aan een verkoopster “is dit wel echt een goed boek?”.
“Jee, zegt de vrouw, net je vader met z’n opmerkingen. Dat schiet niet op zo hè? Hij zou hier trouwens wèl iets van kunnen leren.

(Volgens mij doelt ze op het schap zelfhulpboeken.)

Zoon: Ja, nou, ik ga toch niet een hoop geld uitgeven aan een slecht boek?

Moeder: Denk je nou echt dat hier alleen maar goeie boeken staan?

Een paas mensen kijken vanuit hun ooghoeken naar de vrouw en weer terug naar het boek waar ze mee in hun handen staan. Zelf pak ik natuurlijk een goed boek en loop naar de kassa om af te rekenen. Achter me hoor ik nog

Ik geef je 10 minuten, meer niet.

Dat mis je toch maar mooi allemaal als je boeken online bestelt. Als Peter van Straaten nog zou tekenen zou hij er een prachtig plaatje van hebben gemaakt.

(naschrift om 19.10 op het moment dat ik op publiceren heb geklikt,  hoor ik op de radio dat Peter van Straaten is overleden…)

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Alledaagse dingen, Humor, Utrecht

Geef een reactie

